2 55
معرفی محصول

بهترین محصولات ضدجوش و آکنه

جمله‌‌ی آشنای «درست یک روز مانده به مهمانی روی صورتم یک جوش ظاهر شد» را همه‌مان حداقل یک بار شنیده‌ایم یا شاید حتی خودمان هم تجربه‌اش کرده باشیم.
این حس اگرچه ناخوشایند است، اما با روش‌های درست و محصولات بهداشتی مناسب و مطمئن می‌توان برخی از انواع آکنه را درمان و از ایجاد جوش‌های جدید و لکه‌های پوستی جلوگیری کرد. البته فراموش نکنید که برخی از آکنه‌ها ریشه‌ی هورمونی دارند یا به فاکتورهای سلامت اعضای بدن مرتبط هستند، در این صورت شما برای رفع این مشکل باید ابتدا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

آکنه چه زمانی ایجاد می‌شود؟

آکنه وقتی ایجاد می‌شود که سوراخ‌های ریز روی پوست، که به آن فولیکول‌ هم می‌گویند، مسدود شوند. غدد سباسه، غدد کوچکی هستند که در نزدیکی سطح پوست یافت می‌شوند، این غدد به فولیکول‌های مو (سوراخ‌های کوچکی در پوست شما هستند که هر تار مو از آن خارج می‌شود) متصل هستند.
غدد چربی، با تولید یک ماده روغنی به نام سبوم پوست را چرب و از خشکی پوست جلوگیری می‌کنند.
وقتی آکنه روی پوست ایجاد می‌شود که این غدد، شروع به تولید بیش از حد سبوم می‌کنند. سبوم اضافی با سلول های مرده پوست مخلوط شده و هر دو ماده یک پلاگین در فولیکول ایجاد می‌کنند.

در سال‌های اخیر برای درمان آکنه و جوش، و جلوگیری از جوش زدن هزاران محصول تولید شده است. از صابون‌ها و پاک‌کننده‌های صورت، ژل‌ها وفوم‌ها‌ی شستشو گرفته تا انواع سرم‌ها، ماسک‌ها و کرم‌های مختلف؛ محصولات بهداشتی زیادی برای درمان جوش و آکنه در بازار وجود دارد.
اما چطور می‌توانیم بدانیم که کدام یک از این محصولات، بهترین ضدجوش و‌ سازگارترین محصول برای شما است؟

مواد فعال در محصولات آکنه

محصولات آکنه بسته به مواد فعال‌شان به روش‌های مختلفی عمل می‌کنند. بعضی از آنها باکتری‌های مولد آکنه را از بین می‌برند، برخی دیگر چربی اضافی پوست را کاهش می‌دهند و برخی به رشد سلول‌های جدید پوست و حذف سلول های مرده پوست سرعت می‌بخشند. بهترین ضدجوش صورت، محصولی است که تقریبا همه این کارها را همزمان انجام دهند.

در ادامه به معرفی رایج‌ترین مواد فعال که در محصولات درمان جوش و آکنه استفاده می‌شوند و نحوه عملکرد هریک از آنها می‌پردازیم تا در نهایت بتوانید براساس نوع و نیاز پوست‌تان بهترین ضدجوش را انتخاب کنید.

بنزوئیل پروکساید

این ماده باکتری‌هایی را که باعث آکنه می‌شوند را از بین می‌برد، به از بین بردن چربی اضافی پوست کمک می‌کند و سلول‌های مرده پوست را که می‌توانند منافذ را مسدود کنند، از بین می‌برد. محصولات ضد جوش و آکنه که حاوی 2.5٪ تا 10٪ ماده موثره بنزوئیل پروکساید هستند را می‌توانید بدون نسخه تهیه کنید. در شروع، برای کاهش خطر عوارض جانبی، بهتر است یک محصول بر پایه‌ی آب و با بنزوئیل پروکساید کمتر (2.5٪) را برای درمان جوش و آکنه در نظر بگیرید.

سالیسیلیک اسید

این ماده می‌تواند به پاکسازی منافذ باز پوست و جلوگیری از جوش‌های جدید کمک کند.
محصولات سالیسیلیک اسید (با 0.5 تا 2 درصد ماده موثر) را می‌توانید بدون نسخه تهیه کنید. این ماده موثر در درمان آکنه و جوش، هم در محصولات بدون نیاز به شستشو و هم در شوینده‌های صورت به کار برده می‌شود.
محلول ژنو بایوتیک، یکی از محصولات حاوی سالیسیلیک اسید است که بدون آسیب رساندن به پوست، چربی پوست را کنترل و در عین حال رطوبت آن را حفظ می‌کند. علاوه بر این، عواملی که باعث ایجاد جوش می‌شوند را مهار کرده و در رفع انواع جوش و آکنه اثر مثبتی دارد، همچنین التهاب و قرمزی پوست را نیز کاهش می‌دهد.
یکی از محصولات اریکه که از سالیسیلیک اسید بهره می‌برد، فلوئید ضد آفتاب و ضد جوش اریکه است. این ضد آفتاب قدرتمند علاوه بر اینکه که تا 98 درصد از پوست شما در مقابل آفتاب محافظت می‌کند، فاقد چربی و مهار کننده تکثیر باکتری‌های مولد آکنه است.

آداپالن

یک ترکیب شبه رتینوئیدی است که برای درمان مشکلات پوستی مانند آکنه به کار می‌رود. این ماده از ترکیبات طبیعی تشکیل شده است و خواص ضد کومدوژنیک (ضدجوش و آکنه)، ضد کومدولیتیک (ضدلک)، و ضدالتهابی دارد. آداپالن با پاکسازی منافذ پوست و کمک به تخلیه چربی، کمک می‌کند تا جوش‌ها از بین رفته و از ایجاد جوش‌های جدید جلوگیری شود. آداپالن همچنین تحریک و درد آکنه را کاهش می‌دهد و به صورت کرم، لوسیون و ژل در دسترس است.

آزلائیک اسید

این ماده به درمان منافذ پوست کمک کرده و به طور ملایمی ضد باکتری است. محصولات بدون نسخه حاوی آزلائیک اسید (تا غلظت 10 درصد) به بهبود لکه‌های تیره‌ای که می‌توانند پس از حذف آکنه باقی بمانند هم کمک می‌کند.
از محصولات موثر در کاهش آکنه که در ترکیباتش آزلائیک اسید یافت می‌شود، می‌توان به سرم ضد آکنه لافارر اشاره کرد. با ترکیبات اورگانیک، ویتامین A و ۱۵٪ آزلائیک اسید، این سرم در کنار درمان جوش و آکنه، از چرب شدن بیش از حد پوست هم جلوگیری می‌کند.

زینک پیریتیون

یک ترکیب موثر حاوی عنصر زینک است که رشد قارچ و باکتری بر سطح پوست را متوقف می‌کند. همچنین در کاهش خارش، قرمزی و التهاب پوست کاربرد داشته و در درمان جوش و آکنه نیز موثر است.
پن ضدجوش اریکه، یکی از محصولات حاوی زینک پیریتیون و روغن درخت چای است که با خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی دارد. این شوینده‌ی غیرصابونی ملایم، بدون ایجاد حس خشکی آلودگی‌های صورت را از بین برده، ترشح غدد چربی پوست را کنترل و پوست را کاملا پاکسازی می‌کند.

آلفا هیدروکسی اسید

آلفا هیدروکسی اسیدها نسخه‌های مصنوعی اسیدهایی هستند که از میو‌ه‌های حاوی قند یا نیشکر به دست می‌آیند. دو نوع آلفا هیدروکسی اسید که در محصولات آکنه بدون نسخه استفاده می‌شود، اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک هستند. آنها با از بین بردن سلول‌های مرده پوست و آرام کردن پوست ملتهب به درمان جوش و آکنه کمک می‌کنند. آلفا هیدروکسی‌ اسیدها همچنین باعث ایجاد شدن پوست جدید و صاف‌ و لطیف شدن پوست می‌شوند و همچنین در بهبود ظاهر زخم‌ها و منافذ ناشی از آکنه موثرند.
ژل ضد جوش پریم به دلیل داشتن آلفا هیدروکسی اسید و عصاره درخت چای به کاهش التهاب و عفونت کمک کرده و رشد باکتری‌ها را مهار می‌کند. این ژل با لایه‌بردارب ملایم، سلول‌های مرده پوست را لک و اسکار به جای مانده از جوش‌ها را از بین می‌برد.

نکات مهم برای جلوگیری از ایجاد جوش

در نهایت، برای جلوگیری از ایجاد آکنه و داشتن پوست سالم، رعایت این نکات ضروری است:
۱. هر شب صورت‌تان را با محصولات شوینده (پن، فوم، ژل و …) مناسب بشویید، مخصوصاً بعد از ورزش و در صورت استفاده از محصولات آرایشی.
۲. با توجه به موارد گفته شده بهترین ضدجوش پوست را انتخاب کرده و در یک بازه زمانی مشخص، به طور مرتب از آن استفاده کنید.
۳. همیشه از ضدآفتاب استفاده کنید تا از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر UV محافظت کنید.
۵. دستان خود را تمیز نگه دارید و تا حد ممکن پوست صورت‌تان را لمس نکنید.
۶. تغدیه سالم را به لایف‌استایل خود اضافه و استرس را حذف کنید، چرا که هر دوی این عوامل می‌توانند باعث افزایش چربی در پوست شوند.
۷. در هنگام خرید لوازم آرایشی، به اصل بودن آن دقت کنید. یکی از مهم‌ترین عوارض استفاده از محصولات آرایشی تقلبی و بی‌کیفیت، ایجاد جوش، آکنه و لکه‌های پوستی است.

با رعایت این نکات ساده، می‌توانید پوستی سالم، زیبا و بدون جوش و لک داشته باشید. اگر می‌خواهید با محصولات بیشتری برای درمان جوش و آکنه آشنا شوید، سبد خرید ویژه جوش و آکنه را ببینید. فراموش نکنید که رسیدن به پوستی بی‌نقص و شاداب، نیازمند استمرار و پایبندی به روتین مراقبتی است، پس بعد از انتخاب بهترین ضدجوش؛ لازم است که این نکات را به عادت‌های روزانه‌تان اضافه کنید و پس از مدتی کوتاه از نتیجه‌ لذت ببرید.

امتیاز این نوشته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا