2 55
آموزش

بهترین ترتیب صحیح روتین پوستی

برای داشتن پوستی سالم، زیبا و جوان؛ اگرچه عوامل محیطی و ژنتیک مهم هستند، اما نقش اصلی را رسیدگی و مراقبت‌های منظم بر عهده دارند.
مرحله اول مراقبت از پوست، پیدا کردن و استفا‌ده از محصولاتی است که سازگار و متناسب با نوع پوست شما هستند. مرحله‌ی بعد، پیروی کردن از یک روتین مشخص و برنامه‌ریزی شده است، این روال مراقبتی که باید در درازمدت و به صورت روزانه انجام شود، تاثیر چشم‌گیری بر زیبایی و سلامت پوست شما می‌گذارد. روتین پوستی اصطلاحاً به مراحلی گفته می‌شود که انجام دادن‌شان ترتیب خاصی دارد و شامل مواردی مثل پاکسازی، متعادل‌سازی، هیدراته کردن و محافظت از پوست می‌شود. اگر محصولات بهداشتی مراقبتی، با ترتیب درست استفا‌ده شوند، تاثیرشان روی پوست بیشتر شده و به شکل بهتری می‌توان از خواص این محصولات بهره برد.
مثلا می‌دانستید که اگر کرم را قبل از سرم روی پوست بزنید، دومی دیگر به پوست نفوذ نمی‌کند؟
اگر هنوز ترتیب صحیح مراحل مراقبت از پوست را نمی‌دانید، در این مقاله شما را با اقدامات لازم و ترتیب روتین پوستی به صورت اصولی آشنا می‌کنیم.

۹ مرحله‌ی اصلی روتین مراقبت از پوست:

مرحله 1: پاکسازی
مرحله 2: لایه برداری
مرحله 3: ماسک
مرحله 4: تونر
مرحله 5: سرم یا کنسانتره
مرحله 6: کانتور چشم
مرحله 7: کرم مرطوب کننده
مرحله 8: محافظت در برابر آفتاب!
مرحله 9: آرایش (اختیاری)

مرحله اول: پاکسازی پوست

سطح پوست به طور مداوم در معرض عوامل خارجی مثل آلودگی‌ها، محصولات آرایشی، ذرات و گردوغبار قرار می‌گیرد. این آلودگی‌ها می‌توانند در سطح پوست جمع شده و باعث مسدود شدن منافذ و در نهایت ایجاد مشکلات پوستی مثل آکنه و جوش، لک و چین و چروک پوست شوند.
اگر بخواهیم ترتیب صحیح روتین پوستی را رعایت کنیم، شستشوی منظم و درست صورت یا در واقع همان پاکسازی پوست، اولین قدم است. برای این کار، بهتر است از شوینده‌هایی استفاده کنیم که با پوست سازگار باشند و در عین تمیز کردن صورت، باعث خشکی پوست نشوند. انتخاب شوینده مناسب به نوع پوست و شرایط محیطی بستگی دارد. برای پوست‌های چرب، می‌توان از شوینده‌هایی با خاصیت کنترل چربی ‌استفاده کرد، در حالی که برای پوست های خشک بهتر است از شوینده‌های حاوی آبرسان و مرطوب‌کننده استفاده کنیم. به عنوان مثال، فوم شستشوی صورت مناسب پوست خشک و حساس لافارر، بدون ایجاد حس کشیدگی و خشکی، به خوبی پوست را تمیز و شفاف می‌کند.
همچنین، توجه به مواد تشکیل‌دهنده شوینده‌ها و اطمینان از اینکه فاقد مواد شیمیایی مضر هستند هم بسیار اهمیت دارد. انتخاب محصولات با فرمولاسیون‌ طبیعی و محصولات بدون سولفات و پارابن‌ می‌تواند برای حفظ سلامت پوست بسیار مفید باشد. در میان شوینده‌های صورت، ژل شستشوی بادی‌شاپ دارای فرمولاسیون طبیعی و حاوی غنی‌ترین نوع روغن‌ درخت چای است و به عنوان یک پاک‌کننده قوی، ترشح چربی را کنترل و منافذ پوست را کاملا پاکسازی می‌کند.
علاوه بر این، برخی شوینده‌ها حاوی مواد فعالی هستند که PH پوست را متعادل می‌کنند و تاثیرات ضد آلودگی دارند، و این یعنی محافظت از پوست با بیشترین ملایمت.
با رعایت ترتیب مراحل مراقبت از پوست و پاکسازی صورت، پوست را برای اثربخشی بیشتر مراحل بعدی آماده می‌کنید.

مرحله دوم: لایه برداری

حالا نوبت این است که با انجام یک لایه‌برداری موثر، ناخالصی‌ها و سلول‌های مرده پوست را از بین ببرید.
چه فیزیکی و چه شیمیایی، لایه‌برداری یک گام ضروری برای از بین بردن سلول‌های مرده اضافی است که باعث باز شدن منافذ، افزایش چین و چروک، جوش یا لکه‌های تیره می‌شوند.
اگرچه در ترتیب صحیح روتین پوستی، این مرحله جزو برنامه‌ی روزانه قرار نمی‌گیرد. لایه‌برداری از آن دسته کارهایی نیست که هر روز انجام دهیم، انجام این کار تا دو بار در هفته باعث کاهش عیوب پوست شده، بافت پوست را اصلاح و درخشش طبیعی آن را افزایش می‌دهد.
در این زمینه محصولات متنوع و زیادی در فروشگاه آنلاین سین‌دخت وجود دارد، می‌توانید بعد از خواندن توضیحات هر محصول؛ براساس نوع پوست خود بهترین لایه‌بردار را انتخاب کنید.

مرحله سوم: ماسک

استفاده از ماسک صورت، راهی لذت‌بخش و آرامش‌‌دهنده برای مراقبت از پوست است. ماسک‌های صورت که در انواع مختلف مثل ورقه‌ای، مایع، ماسک‌های حاوی موادمعدنی، ماسک‌های پیل‌آف یا لایه‌بردار و … تولید می‌شوند، می‌توانند در برطرف کردن بسیاری از مشکلات پوستی ناشی از خشکی و کم‌آبی، آبرسانی، تسکین، کاهش منافذ و لک‌های پوستی موثر باشند. اگرچه ماسک‌ها دوزهای بالایی از مواد مورد نیاز پوست شما را تامین می‌کنند، اما برای تاثیر بیشتر لازم است که در روتین پوستی قرار گرفته و به طور مکرر استفاده شوند.
اما برای رعایت ترتیب روتین ‌پوستی، باید بدانیم که ماسک کجای برنامه قرار می‌گیرد؟
اگر ماسک نیاز به شستشو دارد، باید قبل از تونر استفاده شود.
برای استفاده از ماسک‌های لایه‌بردار، توصیه می‌کنیم از مرحله قبل (مرحله 2: لایه برداری) صرف‌نظر کنید.
اگر به دنبال راحت‌ترین راه هستید، پیشنهاد ما انتخاب ماسک‌های ورقه‌ای است. در میان انبوهی از ماسک‌های ورقه‌ای در بازار، محصولات بایوآکوا با قیمت مناسب و اثربخشی خوب برای انواع پوست قابل تهیه هستند.
ماسک صورت ورقه‌ای بایو آکوا مدل کیوی، از جمله ماسک‌های مناسب برای انواع پوست است و اثر فوق‌العاده در آبرسانی و رطوبت‌رسانی دارد. عصاره کیوی موجود در این ماسک؛ میزان ترشح چربی پوست را کنترل کرده و از بروز جوش و آکنه روی پوست جلوگیری می‌کند.
15 دقیقه وقت دارید؟ ماسک ورقه‌ای صورت تمام آن چیزی است که پوست شما نیاز دارد! مطمئن باشید پوست‌تان بعد از این مرحله‌‌ی روتین، از شما قدردانی خواهد کرد.

مرحله چهارم: تونر

آیا پوست شما به رطوبت بیشتر نیاز دارد؟ تونر را فراموش نکنید.
استفاده از تونر در مراقبت از پوست، یک مرحله‌ی مهم در ترتیب روتین پوستی برای داشتن پوست سالم و زیباست. این محصول کمک می‌کند تا پوست پس از شستشو تمیز و تازه باقی بماند و در حفظ تعادل و pH طبیعی پوست نقش مهمی دارد. همچنین، تونر با پاکسازی عمیق منافذ پوست، آن را از آلودگی‌ها و چربی‌های اضافی پاک می‌کند و پوست را مرطوب و نرم نگه می‌دارد.
با استفاده مداوم از تونر در روتین، پوست تقویت شده و علایم پیری زودرس کاهش می‌یابد. این محصول می‌تواند یک لایه‌ی محافظتی بر روی پوست ایجاد کند و محافظت از پوست را در برابر عوامل مخرب محیطی برعهده بگیرد. در نهایت، استفاده از تونر به پوست شما احساس طراوت و شادابی می‌دهد و روند مراقبت از پوست را کامل می‌کند.

3
تونر پاک کننده صورت نوتروژینا ضد جوش سر سیاه 200 میل
2
تونر مولتی اکتیو 2 لافارر مناسب پوست خشک و حساس 170 میل
previous arrow
next arrow

مرحله پنجم: سرم یا کنسانتره

سرم‌ها در ترتیب مراحل مراقبت از پوست، قدم پنجم را به خود اختصاص داده‌اند. سرم یا کنسانتره به طور معمول رقیق‌تر و سبک‌تر از کرم‌های مرطوب‌کننده است و مواد موثری در خود دارند که باعث نفوذ عمیق‌ترش در پوست می‌شود.
در این مرحله، مهم است که سرم یا کنسانتره‌ای را انتخاب کنید که به بهترین شکل با نیاز‌های شما مطابقت داشته باشد.
طیف وسیعی از کنسانتره‌ها و سرم‌ها را در فروشگاه آنلاین سین‌دخت کشف کنید و با خواص هر یک آشنا شوید. فکر می‌کنید کدام یک برای روتین پوستی شما بهتر است؟

مرحله ششم: دور چشم

مراقب خطوط اطراف چشم خود باشید، تا به دور از چین و چروک؛ چهره‌ای شاداب‌تر داشته باشید.

پوست اطراف چشم نازک‌ است و برای جلوگیری از حلقه‌های تیره و خطوط ریز نیاز به مراقبت ویژه دارد. محصولاتی برای مراقبت از دور چشم وجود دارند که به طور خاص می‌توانند به کاهش تیرگی زیر چشم کمک کرده، سفت‌کننده و لیفت‌کننده پوست در اطراف چشم باشند یا چین و چروک‌های دور چشم را کمتر کنند. اگر می‌خواهد ترتیب مراحل روتین پوستی را رعایت کنید، با توجه به خواص کرم‌های دور چشم، بودجه و نیازتان؛ کشف کنید که کدام کرم یا سرم دور چشم برای شما بهترین انتخاب است.

4
سرم دور چشم کافئین و ویتامین C ویتالیر حجم 30 میل
5
کرم دور چشم لافارر رفع تیرگی و ضد چروک حجم 15 میل
previous arrow
next arrow

مرحله هفتم: آبرسان یا مرطوب کننده

در هنگام طی کردن ترتیب مراحل روتین پوستی، به این نکته توجه کنید که آبرسانی به پوست مثل آبرسانی به دیگر اعضای بدن مهم است و پوست را نباید تشنه گذاشت، به خصوص اگر پوست شما خشک است.
محصولات آبرسان و مرطوب‌کننده، نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت و زیبایی پوست دارند. آبرسان‌ها با انتقال رطوبت به پوست، از خشکی و پوسته پوسته شدن آن جلوگیری می‌کنند و باعث هیدراته شدن پوست می‌شوند. همچنین، مرطوب‌کننده‌ها با تشکیل یک سد محافظ بر روی پوست، از هدر رفتن رطوبت طبیعی پوست جلوگیری کرده و آن را نرم، لطیف و جوان نگه می‌دارند. از اهمیت استفاده مداوم از این محصولات در روتین مراقبتی پوست، می‌توان به حفظ تعادل رطوبت پوست، پیشگیری از علایم خشکی و پیری زودرس، و بهبود سلامت و زیبایی پوست اشاره کرد. با استفاده منظم از آبرسان و مرطوب‌کننده، پوست به طرز قابل ملاحظه‌ای شاداب، سالم و جوان‌تر به نظر می‌رسد.

مرحله هشتم: محافظت در برابر آفتاب!

هیچ بهانه ای نمی‌تواند وجود داشته باشد تا ضدآفتاب را از ترتیب مراحل روتین پوستی خود حذف
یا نسبت به استفاده از آن اهمال کنید.
چه به شکل مستقیم در معرض آفتاب باشید، چه نباشید؛ استفاده روزانه از ضدآفتاب از مهم‌ترین مراحل مراقبت از پوست است. براساس تحقیقات و نظر متخصصین، استفاده مداوم از ضد آفتاب علاوه بر اینکه مانع از آفتاب سوختگی می‌شود، می‌تواند سرعت ایجاد چین‌وچروک صورت را کاهش داده و به محو شدن لک‌ها و جای آکنه‌ روی پوست کمک کند.

مرحله نهم: آرایش (اختیاری)

آرایش، بعد از تکمیل مراحل روتین مراقبت از پوست و پس از کرم ضد آفتاب انجام می‌شود.

اگر فقط می‌خواهید یک آرایش سبک داشته باشید، استفاده از bb کرم‌های حاوی SPF می‌تواند شما را یک مرحله جلوتر برده و با خواص آبرسانی پوست را تقویت کند.

در ۹ مرحله، ترتیب مراحل روتین پوستی را باهم مرور کردیم. چیزی که اهمیت دارد این است که روتین شما باید متناسب با نیازهای پوستی، بودجه و شرایط محیطی باشد. با این حال، به یاد داشته باشید که پاکسازی، آبرسانی و محافظت در برابر آفتاب مراحلی هستند که اگر می‌خواهید از پوستی سالم و شاداب لذت ببرید، هرگز نباید از آنها چشم پوشی کنید.

امتیاز این نوشته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا