2 55
آموزش

راهنمای انتخاب بهترین محصولات برای روتین پوست خشک

نوع پوست با توجه به ویژگی‌های ژنتیکی و واکنش نسبت به عوامل محیطی، به چند دسته تقسیم می‌شود که هریک روتین مراقبت پوستی خاص خودشان را دارند. در این مقاله می‌خواهیم بهترین روتین پوست خشک را باهم بررسی کنیم.
پوست خشک قادر به حفظ رطوبت کافی نبوده و به دلیل فقدان چربی‌های طبیعی، ممکن‌ است سطح آن زبر و خشن شود. خشک و حساس بودن پوست دلایل مختلفی دارد و حتی می‌تواند به برخی از بیماری‌ها مانند اگزما یا پسوریازیس مرتبط باشد. شدید شدن خشکی پوست، معمولاً با علائمی مانند خارش، ترک‌خوردگی و قرمزی همراه است و برای بهبود، علاوه بر مشورت با متخصص پوست و مراقبت‌های ویژه، باید روتین‌ پوست خشک و دهیدراته را رعایت کرد. استفاده از مرطوب‌کننده‌های مناسب، نوشیدن آب کافی، و اجتناب از دوش‌های آب داغ هم می‌تواند به بهبود وضعیت پوست خشک کمک کند.

چه چیزی باعث خشکی پوست می‌شود؟

مجموعه ای از عوامل می توانند باعث خشکی پوست شوند، از جمله ژنتیک، محیط زندگی، تغییر فصل، کاهش رطوبت، شستشوی زیاد و قرار گرفتن در معرض مواد محرک شیمیایی یا صابون‌های نامناسب.

خوشبختانه، در بیشتر موارد، یک راه‌حل ساده برای پوست خشک وجود دارد. رعایت یک روتین پوست خشک و حساس که بر تامین رطوبت تأکید دارد،

مرحله ۱: شوینده حاوی آبرسان (صبح و شب)

شستشو و پاکسازی، به عنوان اولین قدم در روتین پوست خشک برای تمیز شدن پوست از مواد آرایشی و آلودگی‌ها، افزودن مواد مغذی و در عین حال آماده‌سازی سطح پوست برای جذب رطوبت است. نوع پاک‌کننده با توجه به میزان خشکی پوست می‌تواند متفاوت باشد. اگر پوست حساسی دارید، بهتر است به سراغ فوم‌ شستشو صورت حاوی مرطوب کننده بروید. فوم‌های ضدجوش و‌ مخصوص پوست چرب ممکن است برای پوست‌های حساس، خشن باشند. اما آنهایی که با آبرسان و مرطوب کننده‌هایی مثل گلیسیرین، هیالورونیک اسید، آلوئه ورا و … فرموله شده‌اند، بهترین نوع شوینده در روتین پوست خشک هستند. فراموش نکنید که فوم‌های غیر صابونی، PH بسیار ملایمی نسبت به همتایان خود دارند.

چند وقت یک‌بار باید پوستم را لایه‌برداری کنم؟
حداکثر ‌یک‌بار در هفته و حتی کمتر از لایه بردار مخصوص پوست‌های خشک استفاده کنید بدون از بین بردن رطوبت، تعادل پوست را حفظ کنید. این کار باعث روشن شدن پوست شده و در عین حال به محصولاتی مثل سرم‌ها اجازه می‌دهد تا به طور کامل به درون پوست نفوذ کنند.
در روتین پوست خشک در لایه‌بردار خود، به دنبال آلفا هیدروکسی اسید، معروف به AHA باشید تا پوست را به آرامی و بدون آسیب یکدست کنید.

مرحله ۲: تونر (صبح و شب)

روتین پوست خشک خود را با یک تونر آبرسان ادامه دهید. تونرها که با هدف کاهش منافذ، محکم کردن بافت پوست و محافظت دربرابر آلودگی‌ها یکی از مهم‌ترین محصولات در روتین شما هستند.

تونر چه کاری انجام می‌دهد؟
تونر، پوست را برای تمام مواد مغذی موجود در بقیه برنامه‌های مراقبت از پوست آماده می‌کند. بهترین تونر در روتین پوست خشک، تونرهای حاوی آبرسان ا‌ست که علاوه بر پاکسازی، PH پوست را متعادل می‌کند.

مرحله ۳: سرم‌های مراقبتی (صبح و شب)

سرم‌ها هم جزو مهم‌ترین بخش‌های روتین پوست خشک و حساس هستند. این مایعات سبک، مواد مغذی را سریع جذب کرده، به عمق پوست نفوذ می‌کنند و خطوط ریز پوست، چین و چروک، لکه‌های تیره و بافت ناهموار پوست را هدف قرار می‌دهند.
هر نوع سرم‌، ترکیبات مختلفی دارد که برای نیازهای خاص پوست‌های متفاوت طراحی شده. بنابراین بهتر است قبل از خرید، از ترکیبات موجود در سرم‌ مطلع شوید تا بدانید کدام یک بهترین نتیجه را برای نیازهای پوست خشک و حساس دارد.
بهتر است این محصول را در ابتدای روز، قبل از کرم ضدآفتاب یا در هنگام شب استفاده کنید تا تاثیر بهتر و بیشتری داشته باشد.

برای بهترین روتین پوست خشک به دنبال چه نوع سرم مراقبتی باشیم؟
باز هم، هیالورونیک اسید! این ماده شگفت‌انگیز با حفظ رطوبت پوست، مثل یک معجزه در روتین پوست خشک است . اما در کنار آن می‌توانید از سرم‌های دیگر هم استفاده کنید:

اسکوالان: گوهری در صنعت آرایشی بهداشتی که شاید کمتر نامش را شنیده باشید. اسکوالان روغنی بی‌رنگ، سبک و بدون بو است که خاصیت نرم‌کنندگی عالی دارد و به آبرسانی و نرمی پوست کمک می‌کند.
اسکوالان به راحتی و بدون باقی گذاشتن اثر چربی جذب پوست می‌شود و برای انواع پوست‌ها از جمله پوست‌های خشک و حساس مناسب است.
به عنوان مثال سرم رتینول برند اوردینری که برای کاهش‌ چروک‌های ریز پوست فرموله شده؛ حاوی اسکولان است.

سرامیدها: سرامید نوعی لیپید یا همان چربی است که به طور طبیعی در ساختار پوست وجود دارد؛ به طوری که بیش از 50 درصد از ترکیب پوست را تشکیل می‎‌دهد و به این ترتیب نقش مهمی در محافظت از پوست شما در برابر عوامل محیطی دارد.
استفاده از سرم هیالورونیک اسید و کمپلکس سرامید بالانس در روتین پوست خشک و دهیدراته می‌تواند در مدت کوتاه پوست شما را به پوستی پرآب و شاداب را تبدیل کند. این سرم را می‌توانید با ضمانت اصل بودن کالا، از فروشگاه آنلاین آرایشی بهداشتی سین‌دخت تهیه کنید.

روغن‌ها و عصاره‌های گیاهی: روغن نارگیل، روغن درخت چای و جوجوبا با وجود خواص ضدالتهابی، ضدباکتری و ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها؛ یک لایه محافظ ایجاد کرده و باعث حفظ رطوبت پوست می‌شوند.

ویتامین C: در میان ویتامین‌ها و مواد مغذی، ویتامین C همان چیزی است که باید در ابتدای لیست خرید برای روتین پوست خشک قرار بگیرد. این ویتامین، درواقع یک آنتی اکسیدان است که علاوه بر محافظت از پوست در برابر عوامل محیطی، باعث تولید کلاژن می‌شود و می تواند لایه میانی پوست شما را ضخیم‌تر کند.

مرحله ۴: آبرسان و مرطوب کننده (صبح و شب)

بدون شک و با اختلاف، کرم آبرسان و مرطوب کننده از بهترین محصولات در روتین پوست خشک هستند و استفاده از آنها هم در برنامه‌ی صبح و هم شب‌ها بسیار توصیه می‌شود. مرطوب کردن روزانه پوست مشکلات پوستی را کاهش می‌دهد، و احتمال ایجاد خشکی شدید یا حذف لایه چربی پوست را کمتر می‌کند.

بهترین مرطوب کننده برای پوست خشک چیست؟
مرطوب‌کننده ایده‌آل برای پوست خشک حاوی مواد غنی و تقویت‌کننده‌‌هایی است که عمیقاً به سد پوست نفوذ کرده، و در کنار تامین رطوبت، به نرم‌تر و صاف‌تر شدن پوست هم کمک کنند.
اگر بخواهیم یک کرم مرطوب کننده مناسب برای روتین پوست خشک را نام‌ ببریم، کرم مرطوب‌کننده مدیلن می‌تواند انتخاب خوبی باشد. این کرم با ترکیبات موثری مثل گلیسرین و هیالورونیک اسید، به طور عمیق پوست‌ را آبرسانی کرده و از خشکی و پوسته پوسته شدن آن جلوگیری می‌کند. کرم مدیلن با داشتن عصاره آلوئه ورا، التهابات ناشی از خشکی را تسکین داده و به تقویت سد دفاعی پوست هم کمک می‌کند، همچنین بدون ایجاد حس چربی و سنگینی روی صورت، مانع از نفوذ آلودگی‌ها و سموم به پوست می‌شود.

در یک مرطوب کننده به دنبال چه چیزی باشید
علاوه بر اسید هیالورونیک، سرامیدها و گلیسیرین، یک مرطوب کننده خوب برای پوست خشک حاوی ویتامین های گروه B مانند نیاسینامید است. این ترکیبات تعادل را در بافت پوست برقرار کرده – چه آکنه داشته باشید و چه چین و چروک – و می‌توانند به محو شدن لکه‌ها، کاهش قرمزی و بازگرداندن یکنواختی به پوست کمک کنند.

مرحله ۵: ضد آفتاب

یکی از مهم‌ترین مراحل در هر روتین مراقبت از پوست، ضدآفتاب است و روتین پوست خشک و حساس هم از این قاعده مستثنی نیست. فرقی ندارد که از خانه خارج می‌شوید یا نه، استفاده روزانه از ضدآفتاب بعد از مرطوب کننده یا روغن صورت را هیچوقت پشت گوش نیندازید.

در کرم ضد آفتاب به دنبال چه چیزی باشید؟
یک ضد آفتاب سبک انتخاب کنید که منافذ را مسدود نکند و باعث ایجاد جوش نشود. (متاسفانه، حتی اگر پوست شما خشک باشد، باز هم ممکن است این اتفاق بیفتد).

مرحله ۶: کرم دور چشم (صبح و شب)

فرقی ندارد که چه نوع پوستی دارید، استفاده از کرم دور چشم را آخرین مرحله از روتین روزانه خود قرار دهید. پوست اطراف چشم ظریف‌ و نازک‌ است، بنابراین نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

در کرم دور چشم برای پوست خشک چه چیزی مهم است؟

یک کرم دور چشم عالی می تواند از خشکی و همچنین علائم پیری، خستگی و موارد دیگر جلوگیری کند. برای روتین پوست خشک و حساس، کرم دور چشم سبکی را انتخاب کنید که دارای همان مواد مغذی باشد که در بخش سرم‌ها و مرطوب‌کننده گفتیم؛ اسید هیالورونیک، ویتامین C، شی‌باتر، کلاژن و ویتامین B همگی می‌توانند به بازیابی و حفظ رطوبت پوست اطراف چشم کمک کنند.

برای افرادی که پوست خشک و دهیدراته دارند، مراقبت و پیروی از بهترین روتین پوست خشک و استفاده از محصولات مناسب بسیار مهم است. خشکی پوست زمانی ایجاد می‌شود که لایه بیرونی پوست به اندازه کافی روغن طبیعی (سبوم) تولید نکند یا در حفظ چربی و رطوبت پوست ضعیف باشد. برای درک نیازهای مختلف پوست خشک و دهیدراته، توصیه‌های این مقاله را مطالعه کنید تا بعد از مدت کوتاه به پوستی سالم‌تر، نرم‌تر و متعادل‌تر برسید. با پیروی از این توصیه‌ها و با کمک بهترین محصولات برای روتین پوست خشک، به شادابی و جوانی پوست خود کمک کنید و آن را در بهترین حالت نگه دارید.

امتیاز این نوشته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا