2 55
مقالات

تاریخ انقضا لوازم آرایشی را چطور تشخیص دهیم؟

همه چیز در مورد تاریخ انقضای لوازم آرایشی و بهداشتی

چگونگی تشخیص تاریخ انقضا لوازم آرایشی همواره دغدغه بسیاری از مصرف کنندگان بوده است. آیا می دانید هر یک از لوازم آرایشی دو تاریخ انقضا دارد؟ 

همه افراد تمایل به زیبایی دارند، اما این مسئله در خانم ها بیشتر است. خرید لوازم آرایش برای خانم ها یک کار وسوسه کننده و هوس انگیز است تا حس بهتری نسبت به خود داشته باشند. اگر شما جزو آن دسته از خانم هایی هستید که از لوازم آرایش استفاده می کنید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاد که چگونه می توان به فاسد بودن محصولات آرایشی پی برد؟

منقضی شدن لوازم آرایشی مشکلات زیادی برای بخش های حساس بدن مثل پوست صورت، چشم به وجود می آورد. در ادامه با مجله اینترنتی سین دخت همراه شوید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

تاریخ انقضای لوازم آرایشی چه قدر است؟

میزان ماندگاری محصولات زیبایی، یعنی مدت زمانی که محصول مطابق انتظاری که از عملکرد آن دارید، ظاهر شود و برای استفاده از نظر سلامتی ایمن باشد.

این مدت زمان بسته به نوع محصول، طرز استفاده و شرایط نگهداری تفاوت دارد. به همین دلیل هر شرکت تولید کننده موظف است که روی محصول بهداشتی و آرایشی خود، این مدت زمان را نشان دهد.

تاریخ انقضای محصولات آرایشی و بهداشتی خارجی معمولا با علامت زیر مشخص می شود و به این علامت POA گفته می شود و به معنی تعداد ماه هایی است که شخص می تواند پس از باز شدن درب محصول از آن استفاده کند.

چه عواملی روی تاریخ انقضای لوازم آرایشی تاثیر می گذارد؟

با گذر زمان، لوازم آرایشی و بهداشتی به دلایل مختلف شروع به خراب شدن می کنند. از عواملی که سبب تسریع روند خرابی محصولات می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

باید بدانید که فرو بردن انگشتان در کرم مرطوب کننده کاسه ای، سبب رشد باکتری ها و قارچ ها در محصول می شود. به همین دلیل توصیه می کنیم که حتما قبل از مصرف این مدل از محصولات به خوبی دست های خود را بشویید.

درست است که با گذر زمان، مواد نگه دارنده هر محصول تجزیه می شود و موجب رشد قارچ ها و باکتری ها می شود، اما محصولاتی که اپلیکاتور دارند، بیشتر در معرض خراب شدن هستند، از جمله این محصولات می توان به ریمل و ژل های ابرو اشاره کرد.

قرار گرفتن در معرض رطوبت، از جمله مسائلی است که سبب رشد قارچ ها و باکتری ها در محصولات می شود. پس از قرار گرفتن محصولات در محیط مرطوب، محصول ممکن است خشک، سفت و غیر قابل استفاده شود. به همین دلیل از قرار دادن محصولات آرایشی و بهداشتی در محیط هایی مثل حمام خودداری نمایید.

تغییرات دمایی و قرار گرفتن محصول در معرض آفتاب و هوا سبب تغییر رنگ، بو و بافت در محصولات می شود و از عمر مفید محصول می کاهد.

تاریخ انقضای لوازم آرایشی و بهداشتی چه قدر است؟

همان طور که اشاره شد، تاریخ انقضای محصولات آرایشی و بهداشتی به طور کلی به تاریخ انقضای هر محصول مرتبط است که به شرح زیر می باشد:
به طور مثال تاریخ انقضای برق لب، کرم پودر، کانسیلر و همچنین محصولات کرمی و پودری آرایشی 10 تا 18 ماه است و قبل از این تاریخ باید از محصول استفاده نمایید.

  • محصولاتی مثل خط چشم و ریمل معمولا بین 3 تا 6 ماه انقضا دارد.
  • خط چشم مدادی و مداد ابرو تا یکسال ماندگاری دارد.
  • رژ لب از 18 تا 24 ماه انقضا دارد.
  • لاک ناخن نیز عمری بین 1 تا 2 سال انقضا دارد و عطر و ادکلن از 3 تا 5 سال ماندگاری دارد.

نکاتی برای تشخیص تاریخ انقضای لوازم آرایشی و بهداشتی

همان طور که می دانید تاریخ انقضای محصولات به خصوص محصولات بهداشتی به طور حداکثری و تخمینی گفته شده است و در نهایت شما می توانید با توجه به نکات ذکر شده، تشخیص دهید که آیا می توان از این محصول استفاده کرد یا خیر.

پیشنهاد می کنیم حتما به نکات زیر توجه کنید:

اگر ریمل شما خشک شده است، بهتر است که آن را دور بیاندازید و هرگز برای استفاده مجدد درون آن آب یا روغن نریزید. این کار باعث می شود باکتری به داخل محصول ورود کند و سبب عفونت چشمی شود.

اگر با استفاده از محصولاتی که به چشم و اطراف چشم شما ربط دارد، دچار عفونت و سوزش چشم شدید، سریعا مصرف این محصول را کنار بگذارید و به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی می توان گفت محصولاتی که برای چشم استفاده می شود، دارای کم ترین تاریخ انقضا هستند، به همین دلیل در مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی در این ناحیه باید این نکته را در نظر بگیرید.

هیچ وقت از لوازم آرایشی دیگران استفاده نکنید.

گفته می شود لوازم آرایشی پودری زمان انقضای بیشتری نسبت به لوازم آرایش کرمی دارند و می توانید از آنها تا 5 سال استفاده نمایید. اما اگر متوجه شدید که روی محصولات پودری حالت چربی به وجود آمده است، از مصرف محصول اجتناب کنید، زیرا تاریخ انقضا آن فرا رسیده است.

ظرف و اپلیکاتورهای محصولات بهداشتی را همیشه به خوبی تمیز نگه دارید و قبل از استفاده اپلیکاتور را با پد الکلی ضدعفونی نمایید.

از قرار دادن محصولات آرایشی و بهداشتی در گرما و رطوبت خودداری نمایید.

در هنگام خرید محصولات آرایشی بهداشتی دقت کنید تا حتما آنها را از مغازه ها و فروشگاه های آنلاین معتبر خریداری نمایید.

اگر محصولتان تغییر رنگ داده، بوی بدی می دهد، بافت آن تکه تکه شده یا تکه ای سبز، مشکی یا آبی روی آن می بینید، بهتر است بدانید که این محصول دیگر فاسد شده و قابل استفاده نمی باشد.

لوازم آرایشی و بهداشتی که وگان یا ارگانیک هستند، معمولا درون خود مواد نگهدارنده دارند. به همین دلیل زمان ماندگاری آنها کم تر از محصولات دیگر است و پیشنهاد می شود که این محصولات را در یخچال نگه داری کنید و به سرعت مصرف نمایید.

گاهی اوقات ممکن است محصولی که خریداری می کنید، علامتی که گفته شد را نداشته باشد و برای تشخیص تاریخ انقضا محصولات بهداشتی و آرایشی خریداری شده به دنبال راه دیگری باشید که در ادامه به معرفی این راه ها می پردازیم.

تاریخ انقضا لوازم آرایشی، تشخیص دادن تاریخ انقضا از روی بارکد

لازم است بدانید که امروزه بعضی از محصولات روی بسته بندی خود بارکد دارند و شما به خوبی با نصب نرم افزارهای مخصوص بارکدخوان در موبایل یا تبلت می توانید این بارکدها را اسکن کنید تا به راحتی وارد سایت تولید کننده این محصول شوید. با این کار اطلاعات لازم در مورد محصول خریداری شده را می توانید بخوانید.
Beepscan.Com

 

بچ کد محصول کجاست؟ (Batch Code)

بچ کد معمولاً مستقیماً در پایین ظرف یا جایی نزدیک آن چاپ می شود. شما می توانید آن را در پایین بسته بندی محصول پیدا کنید.

کد دسته ای به تولیدکنندگان یا تامین کنندگان اجازه می دهد دسته ای را که محصول در آن تولید شده است را شناسایی کنند. اگر محصول به صورت دسته ای ساخته نشده باشد، کد باید تاریخ و محل تولید را مشخص کند.

سایت تاریخ انقضای لوازم آرایشی

با توجه به راه هایی که گفته شد، برخی وبسایت ها با داشتن دیتابیس قوی، اطلاعات مفیدی از تمام محصولات آرایشی و بهداشتی را می توانند در اختیار شما قرار دهند. سایت های تاریخ انقضا لوازم آرایشی کم نیستند اما در زمینه چک کردن تاریخ انقضای محصولات آرایشی میتوانید از دو سایت زیر استفاده نمایید:
Checkcosmetic.Net
Checkfresh.Com

 

تاریخ انقضای محصولات آرایشی

تمام لوازم آرایشی یک تاریخ انقضا مشخصی دارند که معمولا روی تیوپ آن نوشته می شود. بهتر است بدانید بیشتر محصولات آرایشی دو تاریخ انقضا دارند، یکی پس از باز شدن درب محصول و دیگری تاریخ انقضای درج شده روی کالای مورد نظر است.

در ادامه به بررسی تاریخ انقضای تعدادی از لوازم های آرایشی که بیشتر با آنها سر و کار دارید می پردازیم:

تاریخ انقضا لوازم آرایشی، تاریخ انقضای رژ لب

رژ لب یکی از لوازمی است که دیرتر از بقیه محصولات آرایشی خراب می شود. اما به دلیل برخورد زیاد با لب ها و دهان نباید زیاد از آن استفاده کرد. حتی بهتر است پس از سرما خوردگی یا بیماری های دهان و لب، رژ لب خود را تعویض نمایید.

تغییر حالت رژ لب به خراب شدن آن اشاره دارد. اگر رژ لب جامد حالت سفتی پیدا کند و به خوبی روی لب نشیند، باید آن را دور بیاندازید. رژ لب مایع نیز در صورتی که حالت چسبناک پیدا کند یعنی دیگر نمی توان از آن استفاده کرد. در حالت عادی عمر رژ لب بین 12 تا 18 ماه هست.

تاریخ انقضای بالم لب

بالم لب های قدیمی را دور بیاندازید. بالم لب های قدیمی اگر خشک شود و خاصیت مرطوب کنندگی نداشته باشد، به درد نمی خورد. همچنین ممکن است آلوده به باکتری باشد.

 

تاریخ انقضای کرم پودر

تحقیقات نشان داده است که نداشتن توجه کافی به تاریخ انقضای محصولات می تواند صدمه های جبران ناپذیری برای پوست ایجاد کند. کرم پودرهای با پوشش دهی بالا، بیشترین طرفدار را بین لوازم های آرایشی دارد. کرم پودرهایی که برای پوشش سازی استفاده می شود بین 6 تا 12 ماه تاریخ انقضا دارد و کانسیلر پس از 1 سال منقضی می شود.

خانم ها برای مراقبت از پوست صورت خود و جلوگیری از به وجود آمدن سرطان، باید از لوازم آرایشی باکیفیت، مرغوب و با تاریخ انقضای بالا استفاده نمایید.

تاریخ انقضای رژ گونه

به تاریخ انقضای رژ گونه دقت نمایید. هر چند رژ گونه پودری، یک ماده آرایشی خشک است، اما به تدریج و گذر زمان از تاریخ مصرف آن، باید دور انداخته شود. این مسئله درباره نوع کرمی خیلی مهم است. تاریخ انقضای رژ گونه معمولا بین 12 تا 18 ماه می باشد.

تاریخ انقضای مداد چشم

مدادهای چشم قدیمی را هم دور بیاندازید. چون چشم ها به دلیل حساسیت زیاد در خطر هستند. موادی که برای آرایش چشم ها استفاده می شود خیلی مهم است زیرا در صورت نامناسب بودن ممکن است چشم آسیب ببیند.

اگر دوست دارید خط چشمتان عمر بیشتری داشته باشد، آن را مرتب بتراشید تا پوشش بیرونی مغز مداد از بین برود. اگر از مداد چشم به خوبی مراقبت کنید تقریبا 18 تا 24 ماه ماندگاری خواهد داشت.

تاریخ انقضای لاک

ممکن است فکر کنید که لاک ناخن اصلا تاریخ انقضا ندارد، اما این فکر اشتباه است. بهتر است بدانید که لاک ناخن به دلیل منتقل کردن ماده حساسیت زا به بخش های دیگر پوست و همچنین آسیبی که به ناخن وارد می کند، نباید زیاد مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از لاک ناخن پس از گذشت تاریخ انقضا آن برای سلامت پوست بسیار مضر است.

محصولات آرایشی استاندارد و مارک های معتبر را تنها از مراکز مطمئن تهیه کنید تا از صدمه و آسیب مواد تقلبی به پوست در امان بمانید. بهتر است لاک های ناخن را پس از 2 سال دور بریزید.

تاریخ انقضای ریمل

ریمل جزو یکی از پرکاربرد ترین لوازم های آرایشی به حساب می آید. خانم ها برای زیباتر کردن چشم های خود همیشه از ریمل استفاده می کنند ولی باید دقت کرد برای رفع عارضه های چشمی هر ریملی را تنها می توان 3 تا 4 ماه استفاده کرد و پس از گذشت این تاریخ باید محصول را دور بیاندازید.

هر زمان که برس ریمل یا خط چشم را درون مخزن محصول فرو می برید، در اصل آن محصول را بین باکتری ها فرو خواهید برد. به همین دلیل ریمل چشم دارای طول عمر کوتاهی است. پس اگر می خواهید خطر ابتلا به عفونت چشم را کاهش دهید، حتما هر 3 تا 4 ماه ریمل خود را عوض کنید.

 

سخن آخر

همان طور که گفته شد، هر محصول تاریخ انقضا مشخصی دارد. اما در برخی مواقع زمانی که درب محصول باز می شود، تا زمان مشخصی می توانید از آن محصول استفاده نمایید. هر محصول اعم از رژ لب، کرم پودر، لاک، بالم لب و غیره تاریخ انقضای مشخصی دارد که در بالا به آن اشاره شد.

بنابراین با آگاهی بیشتر و چک کردن تاریخ انقضای محصول به خوبی می توانید محصول مورد نظر خود را استفاده نمایید. هنگام خرید تاریخ انقضای محصول را در نظر بگیرید تا مجبور نباشید در مدت زمان کوتاهی محصول را دور بیاندازید.

آیا شما به تاریخ انقضا محصول پس از باز شدن درب آن اهمیت می دهید؟

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا