2 55
مقالات

کلاژن سازی پوست در خانه با روش های مؤثر و طبیعی

چگونه در خانه میزان کلاژن سازی پوست را برای حفظ جوانی و شادابی پوست افزایش دهیم؟

کلاژن سازی پوست در خانه اهمیت دارد؛ چراکه کلاژن از پرکاربردترین و مهم ترین پروتئین ها در بدن محسوب می شود. محصولات کلاژن ساز پوست را می شناسید؟ کلاژن در حفظ سلامت پوست و جوانی و زیبایی پوست، بسیار اثرگذار است. با افزایش سن، میزان کلاژن سازی پوست کاهش می یابد و پوست به تدریج جوانی و طراوت خود را از دست می دهد. کمبود کلاژن پوست می تواند زیبایی پوست را کاهش دهد. در این مطلب می خواهیم راهکارهای خانگی برای کلاژن سازی پوست و بهترین محصولات کلاژن ساز پوست را در اختیارتان قرار دهیم.

کریستا گونکالوس، از متخصصان تغذیه، می گوید: «رژیم غذایی در جوانی و حفظ زیبایی ظاهر پوست بسیار اثرگذار است که با ایجاد و کلاژن سازی پوست موجب لطافت، حفظ ساختار پوست و خاصیت کشسانی پوست می شود. کلاژن؛ پروتئینی است که انواع مختلف دارد و با افزایش سن، میزان آن در بدن کاهش می یابد. همین موضوع باعث رونق بازار مکمل های حاوی کلاژن شده است.

چرا ابتدا باید به رژیم غذایی تان برای کلاژن سازی پوست توجه نمایید؟

کری گابریل، از متخصصان تغذیه، تأکید می کند: «غذاهایی مانند آبگوشت استخوان دارای نوعی از کلاژن زیستی است که فوراً بدن شما می تواند از آن استفاده کند که مسلماً از مکمل های کلاژن سازی پوست بهتر است.»

تحقیقی در سال 2012 درباره پیری و تغذیه نشان می دهد سبزیجات و میوه ها سالم ترین و ایمن ترین منابع کلاژن سازی و بهبود بافت پوست هستند. همچنین، ازآنجایی که اغلب مکمل های کلاژن بدون نسخه زیاد شده اند، برخورداری از رژیم غذایی برای افزایش میزان کلاژن بدن، بی خطرتر است.

خوردن غذاهای سرشار از کلاژن یا افزایش دهنده کلاژن پوست می تواند بلوک های ساختمانی یا همان اسیدهای آمینه را افزایش دهد؛ همان چیزی که برای داشتن پوسیت زیبا و سالم به آن نیاز دارید! MScFN, RD متخصص زیبایی و تغذیه می گوید: «برای سنتز کلاژن به 3 اسید آمیز نیاز هست: گلیسین، لیزین و پرولین.»

آب قلم از منابع کلاژن سازی مؤثر در خانه

آب قلم یا آبگوشتی که با استخوان حیوانات درست می شود، از روش های محبوب کلاژن سازی پوست در خانه محسوب می شود. تنها کافی است استخوان ها را در اّب بجوشانید و پس از پخت میل کنید. البته بهتر است با ادویه ها طعم دار شود.

دیویدسون می گوید: «آبگوشت استخوان دارای بافت همبند و استخوان است، به همین خاطر، حاوی منیزیم، کندرویتین، کلسیم، کلاژن، اسیدهای آمینه، فسفر و بسیاری از دیگر مواد مغذی است.»

 

مرغ و کلاژن سازی پوست در خانه

اغلب مکمل های کلاژن از مرغ گرفته می شوند. گوشت سفید از مواد غذایی پرطرفدار و خوش طعم است که سرشار از مواد مغذی است. اگر تاکنون یک مرغ را تکه تکه کرده باشید، حتماً متوجه بافت همبند طیور شده اید. این بافت ها موجب تبدیل شدن مرغ به منبعی سرشار از کلاژن می شود.

مطالعات نشان می دهد غضروف ها و گردن مرغ از منابع مطمئن کلاژن برای درمان آرتریت هستند.

 

ماهی و صدف از منابع شگفت انگیز کلاژن سازی پوست در خانه

مثل دیگر حیوانات، صدف ها و ماهی ها هم رباط ها و استخوان هایی دارند که ساخته شده از کلاژن هستند. برخی معتقدند کلاژن دریایی راحت تر جذب می شود.

اگرچه ماهی سالمون یا تن ماهی هنگام ناهار یا شام می تواند موجب افزایش کلاژن شود، توجه داشته باشید گوشت ماهی نسبت به دیگر بخش های ماهی، کلاژن کمتری دارد.

گابریل می گوید: «کا به بخش های دیگر ماهی مثل کره چشم، فلس و سر ماهی که کلاژن بسیار زیادی دارد، تمایلی نداریم. اما محققان برای ایجاد پپتیدهای کلاژن از پوست ماهی استفاده می کنند.»

سفیده تخم مرغ برای کلاژن سازی پوست در خانه

اگرچه مثل محصولات حیوانی دیگر در تخم مرغ بافت همبند وجود ندارد، اما سفیده تخم مرغ با برخورداری از مقدار زیادی پروتئین می تواند اسید آمینه های ضروری برای ایجاد کلاژن را فراهم کند.

 

مرکبات

یکی از ویتامین های ضروری برای تولید کلاژن ویتامین C است. مرکباتی مانند گریپ فروت، پرتقال و لیمو ترش سرشار از ویتامین C هستند. برای صبحانه می توانید یک گریپ فروت آب پز میل نمایید یا تکه های پرتقال را همراه سالاد خود مصرف نمایید.

کربوهیدارت های تصفیه شده و شکر می تواند به فرایند کلاژن سازی پوست آسیب برساند!

رژیم غذایی سرشار از منابع گیاهی و پروتئین ها (منابع حیوانی) می تواند موجب تأمین اسیدهای آمینه و کلاژن سازی پویت منجر شود.

مواد مغذی دیگر مانند ویتامین C، روی و مس نیز می توانند به کلاژن سازی پوست در خانه کمک کنند. درنتیجه، سبزیجات و میوه های سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها را برای داشتن پوستی منعطف و زیبا مصرف نمایید.

برای رسیدن به نتایج بهتر از مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده و قند زیاد بپرهیزید؛ چراکه موجب آسیب کلاژن و ایجاد التهاب می شوند.

 

محصولات کلاژن ساز پوست برای کلاژن سازی پوست در خانه

در کنار مصرف خوراکی های محرک ایجاد کلاژن پوست توصیه می شود از محصولات محرک ایجاد کلاژن و جلوگیری کننده از آسیب کلاژن استفاده کنیم. کرم های ضد آفتاب با کیفیت، یکی از انواع محصولات حفظ کننده کلاژن هستند؛ چراکه نور خورشید می تواند موجب از بین رفتن کلاژن پوست و شل شدگی و افتادگی پوست شود. استفاده از انواع آبرسان و مرطوب کننده پوست هم می تواند با بهبود بافت پوست در تحریک ایجاد کلاژن و پیشگیری از آسیب کلاژن کمک کند.

محصولات حاوی رتینول و رتینوئید نیز برای کلاژن سازی پوست در خانه توصیه می شوند. رتینول، درحقیقت، نوعی رتینوئید است. رتینوئید می تواند رطوبت پوست را متعادل نگه دارد و با لایه برداری ملایم پوست سبب بهبود رنگ و بافت پوست شود. همچنین، از تولید بیش از حد چربی و سبوم پوست جلوگیری کند تا جوش و آکنه نزنید. این ماده با حذف سلول های مرده پوست سبب افزایش میزان کلاژن، رفع اسکار و لک های پیری و کاهش چروک و افزایش شادابی و جوانی پوست می شود. پیش از خرید محصولات مراقبتی پوست می توانید ترکیبات آن را مطالعه نمایید و محصولات حاوی رتینول (مثلاً مرطوب کننده حاوی رتینول) خریداری نمایید.

ماسک صورت برای کلاژن سازی پوست در خانه

استفاده از ماسک های طبیعی و خانگی، یکی از راه های مؤثر در کلاژن سازی پوست است. در میان انواع ماسک های خانگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماسک جوش شیرین و عسل برای کلاژن سازی پوست در خانه

جوش شیرین لایه بردار طبیعی است، عسل نیز برای ترمیم پوست مناسب است. برای تهیه ماسک جوش شیرین و عسل باید کمی جوش شیرین را با دو قاشق غذاخوری عسل ترکیب نمایید تا شبیه به خمیر شود. سپس روی صورت خود قرار دهید. این ماسک صورت کلاژن ساز پوست باید 15 دقیقه روی پوست باقی بماند. سپس با آب ولرم بشویید.

ماسک گجه فرنگی برای کلاژن سازی پوست در خانه

لیکوپن می تواند از پوست محافظت کند و کلاژن را در پوست ذخیره کند. برای ساخت این ماسک به یک عدد گجه فرنگی له و پوره شده نیاز دارید. پوره گجه فرنگی را روی پوست خود قرار دهید و بعد از 30 دقیقه با آب ولرم مایل به سرد بشویید.

ماسک ماست و خیار برای کلاژن سازی پوست در خانه

خیار ویتامین K و C دارد. این دو ویتامین از پیری پوست جلوگیری می کنند. ماست هم می تواند چروک های سطحی را رفع کند. دو قاشق غذاخئری ماست را با نصف خیار رنده شده ترکیب نمایید. این ماسک صورت را روی پوست خود قرار دهید و پس از 15 دقیقه با آب بشویید.

ماسک آرد برنج و سفیده تخم مرغ

در برنج، ویتامین B وجود دارد. این ویتامین موجب کُند شدن فرایند پیری پوست می شود. کمی آرد برنج را با سفیده تخم مرغ ترکیب نمایید تا شکل خمیر شود. این خمیر را روی پوست خود بزنید و بعد از 15 دقیقه با آب سرد یا ولرم بشویید.

فهرست خوراکی های کلاژن ساز پوست

مصرف برخی از مواد غذایی موجب کلاژن سازی پوست می شود. شما می توانید با برخورداری از رژیم غذایی مغذی و کلاژن ساز پوست به کلاژن سازی پوست کمک کنید. در ادامه به برخی از خوراکی های کلاژن ساز پوست اشاره می کنیم.

  • مکمل هایی غذایی با ژل آلوئه ورا
  • مصرف فلفل دلمه با غذا می تواند به کلاژن سازی پوست کمک کند.
  • خوردن ماهی سالمون به خاطر برخورداری از امگا 3 موجب کلاژن سازی پوست می شود.
  • زرده تخم مرغ دارای ماده ای به نام کولین است. برای کلاژن سازی در خانه و تسریع آن می توانید زرده تخم مرغ مصرف نمایید.
  • خوردن تخمه آفتابگردان نیز از بهترین روش ها برای کلاژن سازی پوست در خانه است.
  • گیاه گشنیز مصرف نمایید. مصرف کشنیز هم راهی برای کلاژن سازی پوست در خانه است.
  • گوشت بوقلمون بسیار خوشمزه است و به کلاژن سازی پوست کمک می کند.

برای حفظ کلاژن پوست چه کنیم؟

 

  • سیگار کشیدن را کنار بگذارید؛ چراکه روند کلاژن سازی پوست را مختل می کند.
  • در مقابل نور خورشید به مدت طولانی قرار نگیرید.
  • پیش از خارج شدن از منزل حتماً ضد آفتاب بزنید.
  • از محصولات کلاژن ساز استفاده نمایید و محصولات کلاژن ساز را در روتین پوستی خود قرار دهید.

سخن آخر

کلاژن سازی پوست در خانه با قرار دادن انواع مواد غذایی و استفاده از محصولات کلاژن ساز امکان پذیر است. مطالعات نشان می دهد زنانی که مصرف کلاژن بیشتری داشتند، پوستشان بعد از چهار هفته کشسانی بیشتری داشت. براساس پژوهشی دیگر، افزایش کلاژن پوست زنان، پس از 12 هفته نشان داد میزان چین و چروک پوستی انها تا 13 درصد کمتر شده است.

کلاژن سازی پوست فقط برای پوست های صاف نیست، بلکه همه انواع پوست باید به میزان لازم کلاژن داشته باشند. همچنین، کلاژن می تواند میزان درد مفاصل را کاهش دهد و به هضم کمک کند؛ بنابراین، ارزش امتحان کردن دارد.

 

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا