2 55
آموزش

راهنمای لایه برداری پوست خشک و حساس با روش های تخصصی!

پوست های خشک و حساس، در برابر ذرات زبر اسکراب و لایه برداری پوست تحریک پذیرند و به همین دلیل، باید از محصولات و روش های لایه برداری تخصصی برای پوست های خشک استفاده کنید.

 

لایه برداری پوست خشک
لایه بردارهای ملایم پوست خشک

چگونه پوست های خشک را بدون آسیب دیدن لایه برداری کنیم؟ آیا اسکراب پوست های خشک، سبب ایجاد خراش یا تشدید خشکی پوست می شود؟ علت خشک شدن پوست، معمولا به علت کم آبی و دهیدراته بودن پوست می باشد. اگر به اندازه کافی آب ننوشید و یا از محصولات تخصصی آبرسان برای پوست استفاده نکنید، پوست شما خشک، کدر و زبر خواهد شد. البته عوامل دیگری مانند ژنتیک، آب و هوا و… نیز در خشک بودن پوست دخیل هستند.

یکی از مشکلاتی که پوست های خشک با آن روبرو هستند، لایه برداری یا اسکراب پوست برای از پاکسازی عمقی منافذ پوستی و ایجاد ظاهر شفاف و شاداب در پوست می باشد. اما پوست های حساس، بسیار حساس و تحریک پذیرند و به همین علت ممکن است دانه های زبر اسکراب، سبب پوسته پوسته شدن، ایجاد خراش، زخم و تشدید خشکی پوست شود.

در ادامه این مقاله، با مجله اینترنتی سین دخت همراه باشید تا به بررسی بهترین روش برای لایه برداری پوست های خشک، بدون ایجاد آسیب یا تشدید خشکی پوست بپردازیم.

لایه برداری پوست خشک
طریقه اسکراب کردن پوست های خشک و بی آب

ساختار پوست های خشک چگونه است؟

پوست صورت و بدن از سه لایه اپیدرم، درم و هیپودرم تشکیل شده است. قسمت بیرونی لایه اپیدرم، باعث آبرسانی به سلول های پوستی می شود. همچنین، لیپیدها نیز از تبخیر آب ذخیره شده در پوست جلوگیری می‌ کنند.

پوست های خشک، معمولا با مشکلاتی چون کدر بودن پوست، پوسته پوسته شدن، خارش و قرمزی پوست مواجه هستند. همچنین، پوست های خشک بیشتر در معرض چین و چروک و پیری زودرس پوست نیز می باشند.

علائم خشکی پوست:

  • خارش و قرمزی پوست
  • ظاهر کدر و خشک پوست
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • ترک خوردن پوست
لایه برداری پوست خشک
استفاده از اسکراب های خانگی مناسب پوست های خشک و حساس

روتین مراقبت از پوست های خشک

اگر پوست خشک و دهیدراته دارید، ضروریست تا روتین مراقبتی مخصوص پوست های خشک را انجام دهید تا با آبرسانی به سلول های پوستی، به مرور خشکی پوستتان را درمان کنید.

ترتیب روتین پوستی مراقبتی مناسب پوست های خشک عبارتند از:

  1. شستن پوست با شوینده های ملایم مانند فوم و ژل شستشوهای مناسب پوست های خشک
  2. پاک کردن پوست با تونر مناسب پوست های خشک برای پاکسازی عمقی منافذ پوستی
  3. لایه برداری ملایم پوست با استفاده از محصولات حاوی دانه های اسکراب مناسب با پوست خشک
  4. استفاده از ماسک های آبرسان مناسب پوست های خشک برای رطوبت رسانی به سلول های پوستی
  5. زدن کرم آبرسان قوی مناسب پوست های خشک برای هیدراته کردن و آبرسانی عمقی به پوست
  6. استفاده از کرم مرطوب کننده مناسب پوست های خشک برای حفظ رطوبت طبیعی پوست

حتما بخوانید: همه چیز درباره اسکراب پوست!

لایه برداری یا اسکراب، چه تاثیری روی پوست دارد؟

پوست صورت و بدن در طول روز، در معرض انواع آلودگی های محیطی قرار دارد. در نتیجه اگر پوستتان را به خوبی تمیز نکنید، آلودگی های محیطی، سلول های مرده پوست، باقی مانده مواد آرایشی و چربی های اضافی در منافذ پوستی جمع شده و با مسدود کردن آنها، تنفس و فعالیت سلول های پوستی را مختل می کنند و در نهایت باعث ایجاد جوش، آکنه، کدر شدن ظاهر پوست و دیگر مشکلات پوستی خواهند شد.

لایه برداری پوست، می تواند با از بین بردن لایه آلوده و کدر روی سطح پوست، پوستتان را به صورت عمقی تمیز کرده و همچنین، سلول های پوستی نیز با تنفس و عملکرد بهتر می توانند ظاهری شفاف و شاداب را به پوست شما هدیه دهند.

امروزه محصولات بسیاری برای لایه برداری پوست وجود دارند که باید به توجه به جنس پوستتان، بهترین روش برای لایه برداری یا پلینگ پوست را انتخاب کنید.

لایه برداری پوست خشک
طریقه اسکراب پوست خشک و دهیدراته

چطوری پوست خشک و حساس را لایه برداری کنیم؟

برای لایه برداری پوست خشک، باید نکات مهمی را رعایت کنید؛ زیرا پوست های خشک در برابر دانه های زبر اسکراب حساس تر هستند و اگر از روش یا محصولات لایه بردار اشتباه استفاده کنید، ممکن است پوستتان آسیب ببیند و یا خشک پوست تشدید شود. اولین نکته برای لایه برداری پوست، استفاده از محصولات لایه بردار و اسکراب ملایم و مخصوص پوست های خشک است.

حتما بخوانید: 10 روش فوق العاده برای سفید شدن پوست!

فرمولاسیون این لایه بردارها، به گونه ای هستند که با وجود ترکیبات حاوی مواد نرم کننده و رطوبت رسان و قدرت لایه برداری مناسب، هیچ گونه آسیبی به پوست وارد نکرده و باعث پاکسازی عمقی پوست خواهند شد. همچنین، اسکراب ملایم مناسب پوست خشک، می تواند پوسته پوسته های پوست و هرگونه زبری روی پوست را از بین ببرد.

پیشنهاد می کنیم، برای جلوگیری از تشدید حساسیت یا خشکی پوست، از اسکراب و محصولات لایه بردار با فرمولاسیون گیاهی و طبیعی استفاده کرده و تا حد امکان از روش ها یا لایه بردارهای شیمیایی دوری کنید.

البته لایه برداری پوست خشک، تنها با استفاده از اسکراب های ملایم و مناسب امکان پذیر نیست. برای جلوگیری از آسیب های احتمالی و آماده کردن پوست برای لایه برداری، باید مراحل آن را به ترتیب انجام دهید.

لایه برداری پوست خشک
طریقه لایه برداری پوست های خشک بدون آسیب

مراحل قدم به قدم لایه برداری پوست خشک!

 

  1. ابتدا پوستتان را به شوینده ملایم و مناسب با پوست خشک به خوبی بشویید سپس روی پوست مرطوب، مقدار مناسبی از اسکراب لایه بردار ملایم بزنید
  2. شما می توانید از کرم های اسکراب حاوی ترکیبات نرم کننده و مناسب پوست های خشک یا اسکراب های خانگی برای لایه برداری پوست استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر با اسکراب خانگی پوستتان را لایه برداری می کنید، حتما در ترکیبات آن از موادی که بافت نرم، مایع و خاصیت مرطوب کنندگی دارند، مانند ماست، ژل آلوئه ورا و… استفاده کنید.
  3. در مرحله بعدی، مواد اسکراب را به آرامی روی پوست ماساژ دهید. دقت داشته باشید که فشار و سرعت ماساژ دادن پوستتان زیاد نباشد.
  4. در نهایت پوستتان را با آب نسبتا خنک آبکشی کنید. دمای آب گرم یا داغ، خشکی پوست را تشدید کرده و چربی طبیعی پوست را نیز از بین می برد.
  5. پس از لایه برداری پوست، بهترین زمان برای استفاده از محصولات آبرسان قوی مناسب با پوست های خشک می باشد؛ زیرا پوست شما کاملا تمیز شده و عملکرد کرم های آبرسان را بهتر می کند.
  6. شما می توانید برای تغذیه و رطوبت رسانی به پوست، از ماسک صورت های ورقه ای، کرمی و ژله ای استفاده کنید.

 

لایه برداری پوست خشک
اسکراب ملایم برای لایه برداری پوست حساس و خشک

چه عواملی خشکی پوست را تشدید می کند؟

محصولات و عوامل بسیاری وجود دارند که باعث بیشتر شدن خشکی پوست می شوند که باید ابتدا این دشمنان پوست خشک را بشناسید و از آنها دوری کنید. اولین دشمن پوست خشک، دوش گرفتن یا شستن پوست با آب داغ است. دمای بالای آب، سبب از بین رفتن چربی طبیعی پوست می شود؛ به گونه ای که روی پوستتان احساس کشیدگی و خشکی می کنید. همچنین، شوینده های قوی مانند صابون ها نیز می توانند خشکی پوستتان را تشدید کنند.

حتما بخوانید: جنس پوستتان را می شناسید؟

لایه برداری پوست خشک
اسکراب پوست خشک بدون ایجاد آسیب

اسکراب پوست بدن خشک و حساس!

جالب است بدانید که ممکن است جنس پوست صورت با بدن متفاوت باشد. بنابراین، اگر جنس پوست صورتتان نرمال است، به این معنا نیست که پوست بدن نیز در همان تایپ پوستی صورت قرار دارد. پوست بدن در طول روز با لباس در تماس بوده و به همین علت، تنفس سلولی در پوست بدن کمتر است. یکی از نکات مهمی که اکثر افراد به آن توجه نمی کنند، داشتن روتین مراقبتی پوست بدن می باشد.

اگر پوست بدن خشک و حساسی دارید، می توانید با لایه بردارهای ملایم و حاوی ترکیبات نرم کننده مانند روغن ها، پوستتان را اسکراب کنید. در واقع لایه برداری پوست بدن، سبب افزایش گردش خون و بهبود تنفس سلول های پوستی شده و لایه خشک و کدر سطح پوست را از بین می برد.

پاک کننده های خشن و قوی صابونی، لایه چربی طبیعی پوست خشک را از بین برده و سبب خشکی، سوزش و التهاب پوستی خواهد شد.

مراحل قدم به قدم لایه برداری پوست بدن خشک و حساس!

  1. ابتدا پوستتان را با شوینده های ملایم مناسب پوست خشک به خوبی شسته و با آب ولرم آبکشی نمایید.
  2. در مرحله بعد، روی پوست نمناک مقدار مناسبی از اسکراب بدن ملایم مخصوص پوست های خشک و حاوی ترکیبات نرم و روان کننده را به آرامی روی سطح پوست ماساژ دهید.
  3. در نهایت پوستتان را با آب ولرم آبکشی کنید. اگر میزان چربی و روغن اسکراب بدن شما بالا بود و پس از اسکراب، روی پوست خود احساس چرب شدن داشتید؛ می توانید با شوینده ملایم مخصوص بدن مجدد پوستتان را بشویید تا چربی های اضافی از سطح پوست پاک شوند.
  4. بعد از شستشوی پوست بدن، حتما از لوسیون یا کرم های مرطوب کننده بدن برای حفظ رطوبت طبیعی پوست استفاده کنید.
  5. توجه داشته باشید که نهایتا هر ماه بین 1 تا 2 بار از اسکراب بدن برای لایه برداری پوست خشک و حساس خود استفاده کنید؛ زیرا لایه برداری مکرر پوست سبب تشدید خشکی و تحریک پوست بدن خواهد شد.
  6. بهتر است ترکیبات اسکراب بدن شما، از مواد طبیعی و گیاهی باشد؛ زیرا مواد شیمیایی ممکن است باعث تشدید حساسیت و خشکی پوست بدن شود.
لایه برداری پوست خشک
آموزش اسکراب پوست بدن خشک و حساس

سوالات متداول

حتما بخوانید: درمان خشکی پوست تنها با 19 راهکار ساده!

 

چرا پوستم خشکه؟

جنس پوست صورت و بدن، به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ اما عموما بستگی به ژنتیک شما دارد. استفاده از محصولات پوستی و آرایشی نامناسب و بی کیفیت، آب و هوا، آسیب های محیطی و استفاده زیاد از مواد شیمیایی می تواند در خشک و حساس شدن پوست شما دخیل باشد.

آیا رژیم غذایی تاثیری در خشک یا حساس بودن پوستم داره؟

بله، یکی از علت های خشک شدن پوست، دهیدراته یا کم آبی بدن است. اگر به اندازه کافی در روز آب ننوشید و از مواد غذایی مغذی برای پوست مانند میوه ها و سبزیجات استفاده نکنید، خشکی پوستتان تشدید می شود.

آیا لایه برداری پوست با لیزر، خشکی پوستم رو درمان می کنه؟

لابه برداری با لیزر، یکی از روش های درمانی برای مشکلات پوستی است. به طور کلی لایه برداری با لیزر خشکی پوستتان را درمان نمی کند. برای انجام این کار، باید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

چجوری پوسته پوسته های پوستم رو از بین ببرم؟

پوسته پوسته شدن پوست، به علت خشک بودن پوستتان است. برای پیشگیری از این مشکل، همیشه از محصولات مرطوب کننده و آبرسان مناسب پوست خشک استفاده کنید و برای درمان این پوسته ها، ابتدا پوستتان را با شوینده بشویید و سپس با ملایمت اسکراب کنید تا لایه های شاخی و پوسته شده پوست از بین بروند، سپس از کرم های آبرسان قوی استفاده کنید.

لایه برداری پوست خشک
لایه برداری پوست با اسکراب

سخن آخر

پوست های خشک و حساس، به مراقبت ویژه تری نسبت به انواع دیگر پوست ها نیاز دارند. یکی از مراحل روتین مراقبت از پوست، اسکراب یا لایه برداری پوست است. لایه برداری پوست، سبب پاکسازی عمقی منافذ پوستی و کمک به تنفس بهتر سلول های پوستی خواهد شد. اما پوست های خشک، در برابر ذرات زبر اسکراب تحریک پذیرند. بنابراین، اگر از روش نادرست برای لایه برداری استفاده کنید، سبب تشدید خشکی پوست و آسیب های پوستی خواهد شد.

در این مقاله، طریقه لایه برداری تخصصی برای پوست های خشک و حساس را به صورت کامل توضیح داده ایم. امیدواریم که پس از خواندن این مطلب، بتوانید پوستتان را بدون آسیب دیدن لایه برداری کنید تا با تنفس سلولی بهتر و افزایش گردش خون، پوستی لطیف، نرم و شفاف داشته باشید.

جنس پوست صورت شما کدام است؟

از چه محصولاتی برای لایه برداری پوست خشک استفاده می کنید؟

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا