2 55
آموزش

عوارض جبران ناپذیر خوابیدن با موی خیس

اگرچه توصیه می‌شود برای داشتن خوابی راحت شب‌ها حمام کنید اما اگر از عوارض خشک نکردن موی سر و عوارض خوابیدن با موی خیس آگاه نباشید، این خواب راحت می‌تواند دردسرساز شود.

به طور کلی، اثرات و خطرات خوابیدن با موهای خیس برای سلامتی چندان نگران کننده نیست، با این حال، بر اساس وضعیت و بافت موهایتان و سایر مسائلی که ممکن است با آنها مواجه شوید (مانند شوره سر و خارش)، باید قبل از خواب صبر کنید تا موهایتان کاملاً خشک شود یا از سشوار برای خشک کردن مو استفاده کنید. برای کشف اینکه خوابیدن با موهای خیس ایده خوبی است یا نه و عوارض جانبی آن، ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

اگر به دنبال راهکارهایی برای سلامت موهای خود هستید، مجله سین‌دخت جایی است که می‌توانید مطالب کاربردی‌ و مفیدی را در این زمینه پیدا کنید.  

عوارض خوابیدن با موی خیس شامل چه مواردی است؟ 

موهای خیس شکننده و مستعد آسیب هستند. زمانی که مو مرطوب باشد؛ کوتیکول، که لایه بیرونی ساقه مو است، باز می‌شود و موهای شما را شکننده‌تر و کشیده‌تر می‌کند . این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که موهایتان را در حالت خیس شانه یا برس بزنید، یا وقتی سرتان را هنگام خواب به اطراف حرکت می‌دهید. همچنین، رطوبت موجود در موهای خیس محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها فراهم می‌کند که می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند شوره سر و عفونت‌های پوستی شود. علاوه بر این، رطوبت می‌تواند به بالش نفوذ کرده و به مرور زمان باعث ایجاد بوی نامطبوع و محیطی ناسالم برای خواب گردد. 

 ۸ مورد از خطرات خوابیدن با موهای خیس

  1. ریزش و شکستگی شدید مو: موهای شما هنگام خیس شدن بسیار شکننده می‌شوند. بنابراین، زمانی که با موهای خیس به رختخواب می‌روید، احتمال ریزش و شکستگی موها افزایش می‌یابد. حرکت و چرخش در خواب باعث ایجاد اصطکاک بین موهای خیس و روبالشی شده و منجر به شکستن آسان‌تر موها می‌گردد. برای مقابله با ریزش مو، علاوه بر خشک کردن موها، استفاده از محصولات مناسب نیز می‌تواند مؤثر باشد. شامپوها و نرم‌کننده‌های ضد ریزش مو که معمولاً حاوی بیوتین، کافئین و ویتامین‌های گروه B هستند، می‌توانند به تقویت فولیکول‌های مو و کاهش ریزش کمک کنند. سرم‌ مو موضعی نیز در تحریک رشد مو و کاهش ریزش اثرگذار هستند.
  2. سرماخوردگی و گلودرد: اگر در سرمای فصل زمستان یا در اتاقی خنک استراحت می‌کنید، دقت کنید که موهای مرطوب حرارت بدن شما را کم کرده و باعث سرماخوردگی و گلودرد می‌شوند. برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا، بهتر است موهایتان را قبل از خواب خشک کنید.

 

  1. هزینه بیشتر برای ابزارها و محصولات حالت‌دهنده مو: خوابیدن با موهای مرطوب ممکن است باعث ایجاد فرم و ظاهری نامطلوب در موها شود که تنها با استفاده از ابزارها و محصولات حالت‌دهنده قابل رفع است. رفع این مورد از عوارض خوابیدن با موی خیس، نه تنها نیازمند صرف زمان بیشتر برای حالت دادن مجدد موهاست، بلکه هزینه بیشتری برای خرید این محصولات و ابزارها را هم در بر دارد. همچنین استفاده مکرر از این ابزارها نیز می‌تواند به موها آسیب بیشتری برساند و نیاز به درمان و تقویت مو با محصولاتی مثل سرم‌های تخصصی، کرم مو و نرم‌کننده را افزایش دهد. 
  2.  تأثیر بر سیستم ایمنی بدن: خوابیدن با موهای خیس می‌تواند به طور غیرمستقیم سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند. دمای بدن در شب با موهای مرطوب کاهش می‌یابد و این مسئله می‌تواند پاسخ ایمنی بدن به عفونت‌ها و سرماخوردگی‌ها را تضعیف کند.
  3. تقویت و افزایش رشد باکتری‌ها: ترکیب گرما و رطوبت، محیطی ایده‌آل برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها فراهم می‌کند. موهای خیس باعث مرطوب شدن بالش شده و این شرایط باعث رشد مضاعف میکروارگانیسم‌ها می‌شود. (میکروارگانیسم‌ها موجودات زنده میکروسکوپی هستند که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند. این موجودات که در محیط‌های مختلفی مانند خاک، آب، هوا و درون بدن موجودات زنده زندگی می‌کنند شامل باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها و .. هستند) شاید از بین عوارض خوابیدن با موی خیس، این مورد بیش از هرچیز باعث آسیب به پوست شود و نیاز شما به لوازم آرایشی بهداشتی مرتبط به پوست را افزایش دهد.  
  4. ایجاد شوره سر: موهای مرطوب و گرمای سر باعث تکثیر قارچ‌ها و باکتری‌ها روی پوست سر و بالش می‌شوند. در نهایت کاهش روغن‌های طبیعی و افزایش باکتری‌ها در ایجاد شوره سر و خارش نقش مهمی دارند. شوره می‌تواند باعث ایجاد نواحی سفید و پودر مانند روی موها و لباس‌ها شود. برای درمان شوره سر، به غیر از خشک کردن موها قبل از خواب؛ استفاده از شامپوهای ضدشوره، حفظ بهداشت مناسب پوست سر و استفاده از محصولات آبرسان توصیه می‌شود. 

  1. کدر و بی‌روح شدن موها: یکی دیگر از عوارض خشک نکردن موی سر در زمان خواب این است که چربی و رطوبت طبیعی موها توسط روبالشی جذب می‌شوند و نتیجه آن، موهای بی‌روح، خشک و کدری است که به راحتی شکسته می‌شوند. اگرچه محصولاتی مثل روغن مو و کرم آبرسان تخصصی مو می‌توانند تا حدی این عارضه را درمان کند، اما همیشه شنیده‌ایم که پیشگیری راه ساده‌تری از درمان است. 
  2.  بروز آکنه روی پوست: شاید باورش سخت باشد اما از عوارض خوابیدن با موی خیس می‌توان به مشکلات پوستی اشاره کرد. همانطور که پیش‌تر گفتیم؛ بالش مرطوب، محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها فراهم می‌کند. این میکروارگانیسم‌ها می‌توانند به راحتی از بالش به پوست صورت و گردن منتقل شوند. تماس مداوم پوست با این عوامل می‌تواند منجر به بروز آکنه و دیگر مشکلات پوستی شود. علاوه بر این، ترکیب چربی طبیعی پوست و رطوبت، محیطی مناسب برای بسته شدن منافذ پوست ایجاد می‌کند که خود عامل دیگری برای بروز آکنه است. 

با رعایت این نکات و استفاده از محصولات مناسب مو، می‌توانید از عوارض خوابیدن با موی خیس جلوگیری کرده و سلامت پوست و موی خود را حفظ کنید. سشوار و محصولات تخصصی مراقبت از مو را از فروشگاه آنلاین آرایشی بهداشتی سین‌دخت با ضمانت کیفیت و اصالت کالا تهیه کنید. 

امتیاز این نوشته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

برای آرایش جذاب، چه ابزارهای آرایشی لازم دارید؟
برای افزایش زیبایی شما، چک لیست قدرتمندی آماده کرده ایم.
در آرایش‌تان استفاده کنید تا جذابیت شما چند برابر شود.