2 55
مقالات

مراقبت از پوست در دوران بارداری + نکات کامل مراقبتی!

مراقبت از پوست در دوران بارداری اگر به موقع و با روش های کارآمد انجام نشود، سبب بروز ترک های پوستی می شود.

آیا از اهمیت مراقبت از پوست در دوران بارداری اطلاعی دارید؟

آیا می دانید انجام کدام کار زیبایی ممکن است به جنین آسیب برساند؟

مراقبت از پوست در دوران بارداری یکی از مهم ترین مراحل زندگی هر خانمی است. در دوران حاملگی بدن با تغییرات طبیعی و جدی مواجه می شود و این به دلیل تغییرات هورمونی در بدن است. این تغییرات پوست را بسیار تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود تا گاهی اوقات این تغییرات آزار دهنده باشد. به همین دلیل استفاده از محصولات مراقبتی در این دوران تاثیر مثبتی در کاهش ترک های پوستی دارد.

اما باید توجه داشته باشید که گاهی این مواد ممکن است حاوی ترکیبات شیمیایی باشد که موجب به خطر افتادن سلامت کودک می شود. در ادامه با مجله اینترنتی سین دخت همراه شوید تا به بررسی مراقبت از پوست در دوران بارداری بپردازیم.

چرا باید از پوست در دوران بارداری مراقبت کنیم؟

به دلیل تغییرات هورمونی در این دوران، پوست بسیار حساس تر از قبل می شود و معمولا دچار آسیب های جزئی می شود. آسیب هایی مثل لک های تیره، ترک های پوستی عمیق، افزایش خشکی یا چرب شدن پوست، به وجود آمدن جوش و آکنه، بروز خال روی پوست، بروز منگوله های پوستی یا اسکین تگ همه از تغییرات پوستی در این دوران است.

با انجام مراقبت های پوست در دوران بارداری به خوبی می توانید از مشکلات پوستی و بروز آن پیشگیری نمایید. این مراقبت ها شامل مراقبت های پوست صورت و بدن می شود و در این دوران نباید از سلامت پوست خود غافل شوید.

مراقبت از پوست شکم در دوران بارداری

اولین ترک های بدن در زمان سه ماه دوم بارداری روی شکم به وجود می آید و دلیل اصلی ایجاد آن بزرگ شدن شکم و افزایش ترشح کورتیزول در بدن است.

به همین دلیل بهترین راه برای مراقبت از پوست شکم در دوران بارداری، بالا بردن خاصیت کشسانی پوست است.

 

در دوران بارداری چه روتین پوستی را باید انجام دهید؟

در دوران بارداری به خاطر تغییرات هورمونی، پوست حساس تر می شود و ممکن است دچار آسیب های جزئی شود. انجام روتین پوستی به صورت گیاهی راهی موثر و پر اهمیت برای انجام روتین پوستی در دوران بارداری است.

در این دوران سعی کنید، روزی 2 بار پوست خود را پاکسازی نمایید و آن را مرطوب نگه دارید. این کار از بروز آکنه و جوش، لک های پیری و چین و چروک پوستی جلوگیری می کند و ذرات باقی مانده و آلوده روی منافذ پوست را به خوبی تمیز می کند.

این عمل سبب می شود تا پوستی شفاف و درخشان داشته باشید، فراموش نکنید که بهتر است از محصولاتی استفاده نمایید که مناسب نوع پوستتان باشد و همچنین بدون هرگونه ترکیبات شیمیایی مضر باشد.

برخی از راهکارها برای افزایش انعطاف پوست و جلوگیری از ترک خوردن شکم عبارت اند از:

مراقبت از پوست در دوران بارداری، استفاده از کرم ضد ترک و روغن های بدن

یکی از بهترین راهکارها برای بالا بردن افزایش انعطاف پوست، استفاده از کرم لوسیون بدن  و روغن های گیاهی است. این محصول با تامین رطوبت و چربی مورد نیاز پوست، پوست شما را بسیار نرم و انعطاف پذیر می کند و باعث می شود تا ترک های پوستی کم تر ایجاد شود.

در دوران بارداری بهتر است هر شب شکم خود را با کرم های ضد ترک ماساژ دهید تا علاوه بر نرم شدن پوست، از بروز ترک های پوستی نیز جلوگیری شود. اما به یاد داشته باشید که حتما از کرم های بدون مواد شیمیایی مضر و فاقد پارابن استفاده نمایید.

تغذیه سالم و غذای مقوی

مصرف مواد مغذی مثل میوه ها و سبزی های تازه مواد مغذی و مورد نیاز پوست شما را به خوبی تامین می کند. خانم های باردار حتما باید از مواد غذایی حاوی کلسیم، روی، ویتامین های C، A و E استفاده کنند. همچنین مصرف مواد غذایی همچون غلات، گوشت، ماهی مغز ها و محصولات لبنی باید در برنامه غذایی گنجانده شود.

استفاده از ضد آفتاب

در دوران بارداری حتما از ضد آفتاب استفاده نمایید و حتی در روزهای ابری و بارانی نیز بدون استفاده از ضد آفتاب از خانه بیرون نروید. از ضد آفتابی استفاده کنید که در برابر اشعه های مضر خورشید از پوستتان مراقبت کند.

خرید فلویید ضد آفتاب مای بی رنگ مدل فیزیکال SPF30

استفاده از محصولات شیمیایی و سمی ممنوع

از محصولاتی که حاوی ترکیبات شیمیایی زیر هستند، استفاده نکنید:

  • پارابن (Paraben)
  • تولوئن (Toluene)
  • فتالات (Phthalate)
  • فرمالدئید (Formaldehyde)
  • سالیسیلیک اسید (Salicylic Acid)
  • بتا هیدروکسی اسید (Beta-Hydroxy Acid)
  • دی هیدروکسی استون (Dihydroxyacetone)
  • آلومینیوم کلراید (Aluminum Chloride)

این مواد علاوه بر این که برای سلامت جنین خطرناک هستند، به پوست شما نیز آسیب می رسانند.

 

مراقبت از پوست در دوران بارداری، مصرف داروهای ضد آکنه ممنوع

اگر قبل از بارداری از داروهای ضد آکنه خوراکی یا موضعی استفاده می کردید، مصرف آن را در این دوره متوقف نمایید. داروهایی که حاوی رتین آ، آکوتان و بقیه رتینوئیدها هستند، به خوبی از طریق پوست جذب می شوند و به جریان خون جنین انتقال می یابد. این ترکیبات می تواند باعث ایجاد نقص هایی به پوست صورت، قلب و آسیب به مغز کودک شود.

 

جلوی ترک های پوستی را بگیرید

اکثر خانم ها در دوران بارداری دچار ترک پوستی می شوند. این خطوط معمولا روی بدن و ناحیه شکم بعد از ماه سوم روی پوست ظاهر می شود و حدود 50 تا 90 خانم های باردار را درگیر می کند. به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش سایز، به پوست فشار زیادی تحمیل می شود و به همین دلیل ترک پوستی به وجود می آید. این ترک ها در ابتدا به رنگ صورتی و بنفش است و پس از زایمان به مرور زمان به رنگ سفید یا خاکستری در می آید.

نکته مهمی که وجود دارد این است که نمی توان به طور کامل از بروز ترک های پوستی جلوگیری کرد، اما می توان با توجه و مراقبت های پوستی مقدار آن را کاهش داد.

استفاده از روغن های طبیعی همچون روغن نارگیل، زیتون، بادام، شی باتر و مالش پوست شکم، سینه و باسن از بروز ترک های پوستی جلوگیری نمایید. همچنین می توانید با مشورت پزشک، از کرم و لوسیون های مخصوص ضد ترک بدن استفاده کنید.

نوشیدن کافی آب

نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز، به مرطوب ماندن و طراوت پوست کمک می کند. همچنین هر چه قدر میزان آبی که پوست جذب می کند بیشتر باشد، قابلیت کشش پوست نیز بیشتر می شود.

 

ورزش کردن

ورزش کردن به مدت 3 تا 4 بار در طول هفته به صورت منظم و سبک بسیار پیشنهاد می شود. ورزش هایی مثل شنا، یوگا، پیاده روی جزو ورزش های بی خطر در دوران حاملگی است. در صورتی که در گذشته با مشکل سقط جنین یا زایمان زودرس مواجه شده اید، یا مشکلاتی مثل خونریزی و لکه بینی و یا ضعیف بودن دهانه رحم و پایین بودن جفت دارید، این ورزش ها می تواند برای شما مضر باشد.

 

مراقبت از پوست صورت در دوران بارداری

بهتر است در دوران بارداری روزی دو بار، پوست خود را پاکسازی نمایید. این کار از ایجاد جوش و آکنه روی پوست، بروز لک و چین و چروک های پوستی جلوگیری می نماید و پوستی شفاف و درخشان به شما هدیه می دهد. لازم است بدانید که برای این کار بهتر است از محصولات بدون ترکیبات شیمیایی مضر استفاده نمایید.

کرم های مرطوب کننده نیز همچنین باعث می شوند تا رطوبت مورد نیاز پوستتان تامین شود و دچار خشکی یا چربی بیش از حد پوست نشوید. برای مراقبت از پوست صورت در بارداری، استفاده از ضد آفتاب را فراموش نکنید، زیرا پوستتان در این دوران حساس تر می شود و خیلی سریع تر دچار آفتاب سوختگی خواهید شد.

کم تر آرایش کنید

پوست شما در این دوران تحت تاثیر تغییرات هورمونی، بسیار حساس می شود و با انجام آرایش های سنگین، به خصوص محصولاتی که حاوی ترکیبات شیمیایی و مصنوعی هستند، آسیب می بیند. به همین دلیل سعی کنید از محصولاتی استفاده نمایید که بر پایه آب باشد و به راحتی از روی صورت شسته شود.

از محصولاتی که بافت سنگینی دارند و سبب بسته شدن منافذ پوست می شوند، استفاده نکنید. زیرا تاثیرات منفی روی جنین می گذارند.

بیش از حد پوستتان را لایه برداری نکنید

شاید بخواهید با لایه برداری کردن صورت، جوش های صورتتان را از بین ببرید، اما بهتر است این کار را انجام ندهید. زیرا پوست در این دوران، بسیار حساس می شود و ممکن است پوست شما را بسیار بدتر کند. شما می توانید همچنین از دستکاری کردن و کندن جوش های صورتتان خودداری نمایید.

 

مراقب وزن خود باشید

نیاز است که در این دوران، مراقب وزن خود باشید. زیرا با افزایش وزن، بدن مستعد ترک های پوستی و کشیدگی پوست می شود. در این دوره لازم است تا یک رژیم غذایی سالم و کامل را در نظر بگیرید تا دچار اضافه وزن نشوید.

کارهای زیبایی مجاز در بارداری

برخی از مادران در دوران حاملگی خود اصرار دارند که موهایشان را رنگ کنند و یا کاشت ناخن انجام دهند. اما نگران اند که مبادا آسیبی به جنین وارد شود. بهتر است بدانید که پزشکان و متخصصان زنان و زایمان انجام کارهای زیبایی با مواد شیمیایی را منع کرده اند و اصلا این کار را توصیه نمی کنند.

پزشکان در این باره می گویند: هنوز تحقیق و پژوهشی در مورد اثر مواد شیمیایی در دوران بارداری روی جنین انجام نشده است. با این حال با شناختی که از ساختار مواد شیمیایی و عملکرد آن روی بدن به دست آمده است، به راحتی می توان درک کرد که این مواد برای بدن بسیار مضر است، پس توصیه می شود که از رنگ کردن موها و تماس با مواد شیمیایی مثل پودر دکلره و اکسیدان پرهیز نمایید.

 

محصولات پوستی ممنوع در بارداری

همان طور که گفته شد، مواد شیمیایی که در محصولات آرایشی به کار می رود برای مادر و جنین بسیار مضر است. از این رو استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی که حاوی مواد شیمیایی باشد، برای جنین ضرر دارد. پس لازم است از مواد آرایشی و بهداشتی استفاده نمایید که بدون عطر، الکل، پارابن و سرب باشد.

به طور مثال اگر رژ لبی که استفاده می کنید، حاوی سرب باشد، هنگام خوردن غذا ممکن است مقداری از رژ لب با غذا خورده شود. به همین دلیل گفته می شود که حتما از لوازم آرایشی فاقد مواد شیمیایی مضر استفاده نمایید.

عوارض کرم لایه بردار در بارداری

استفاده از لایه بردارهای شیمیایی یکی از محبوب ترین روش های لایه برداری صورت است. لایه برداری پوست به جوانسازی و زیبایی صورت کمک می کند. لایه برداری شیمیایی پوست سبب کاهش لک های صورت و رفع چین و چروک های پوستی می شود.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که این مواد شیمیایی می تواند برای جنین مضر باشد. اگر می خواهید این کار را در دوران بارداری انجام دهید، توصیه می کنیم دست نگه دارید. بر اساس تحقیقات دانشگاه علوم بهداشت اورگن، لایه برداری پوست به روش شیمیایی اصلا به زنان بار دار توصیه نمی شود.

 

استفاده از کرم معجزه در بارداری (مصرف این داروها در بارداری ممنوع)

شرکت های تولید کننده بوتاکس و ژل به خانم های باردار توصیه می کنند که از این مواد استفاده نکنند. زیرا ممکن است سلامت جنین به خطر بیافتد.

  • استفاده از ضد آفتاب های شیمیایی را کنار بگذارید.
  • از کرم های حاوی ترتینویین که خاصیت لایه برداری و جوانسازی دارد، اجتناب کنید.
  • استفاده از مواد شیمیایی مثل هیدروکینون و رزورسینول که برای درمان لک به کار می رود، ممنوع است.
  • لایه بردارها را فراموش کنید.
  • استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی که حاوی ترتینویین یا رتینول می باشد، ممنوع است.
  • انجام لیزر برای پوست، ممنوع است.

 

مواد خطرناک موجود در برخی از لوازم آرایشی که نباید استفاده شود:

  • سرب
  • سالسیلیک اسید
  • فتالات

سخن آخر

همان طور که گفته شد، مراقبت از پوست در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. پوست در این دوران بسیار حساس تر از قبل می شود و به مراقبت بیشتری نیاز دارد. برخی از مواد آرایشی در ترکیبات خود حاوی مواد شیمیایی هستند و مصرف آنها در دوران بارداری ضرر دارد. به همین دلیل توصیه می شود هرگز از این مواد در این دوران استفاده نکنید.

استفاده از کرم و لوسیون بدن می تواند به خوبی چین و چروک های پوستی را کاهش دهد. اما باید توجه داشته باشید که از مواد شیمیایی مضر که در برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی وجود دارد و به آن اشاره شد، استفاده نکنید.

در این مطلب سعی کردیم در مورد مراقبت از پوست در دوران بارداری + نکات کامل مراقبتی! صحبت کنیم. امیدواریم که با خواندن این مقاله بتوانید ترک های پوستی خود را در این دوران کاهش دهید و مراقبت سلامت خود و جنین باشید.

شما برای جلوگیری از ترک های پوستی در دوران بارداری چه راهی را پیشنهاد می کنید؟ 

امتیاز این نوشته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا