2 55
مقالات

مراقبت از پوست در زمستان | با رعایت 12 نکته مهم!

مراقبت از پوست در زمستان و انجام روتین پوستی، از خشکی و التهاب پوست جلوگیری می کند.

آیا تا به حال به مراقبت از پوست در زمستان فکر کرده اید؟ 

آیا تاکنون احساس خشکی پوست در زمستان را تجربه کرده اید؟

همان طور که می دانید آب و هوای سرد و خشک، موجب بروز خشکی در پوست و آسیب جدی به آن می شود. پوست صورت و بدن در هوای سرد و تغییر فصل گرم به سرد دچار خشکی می شود.

راه های زیادی برای مراقبت از پوست در زمستان وجود دارد که به کمک آنها می توانید از بروز برخی از مشکلات پوستی جلوگیری نمایید. در ادامه با مجله سین دخت همراه شوید تا به بررسی مراقبت از پوست در زمستان | با رعایت 12 نکته مهم بپردازیم.

محصولات مراقبت از پوست

 

مراقبت از پوست دست در زمستان

مراقبت از پوست صورت و بدن به ویژه دست ها در زمستان می تواند به جلوگیری از بروز خشکی در پوست کمک کند. در فصول گرم سال، خشکی و آلودگی هوا کم تر است و به همین دلیل بهتر است از کرم مرطوب کننده ای استفاده کنید که پوستتان را چرب نکند؛ زیرا چربی بیش از حد موجب بروز جوش و آکنه می شود.

در فصول سرد سال، روتین پوستی بسیار متفاوت است و پوست به طور مکرر در معرض خشکی قرار می گیرد. آلودگی هوا نیز تاثیر به سزایی در خشکی پوست دارد.

 

مراقبت از پوست در زمستان، استفاده از دستگاه بخور

مراقبت از پوست در فصل زمستان به کمک یک دستگاه بخور بسیار کار هوشمندانه ای است. دستگاه بخور به دلیل ایجاد رطوبت در خانه یا محیط کار می تواند به جلوگیری از خشکی پوست کمک کند. دستگاه بخور به آبرسانی، نرم و مرطوب کنندگی پوست کمک می کند و حتی هنگامی که خواب هستید نیز می توانید از دستگاه بخور استفاده نمایید.

 

با آب ولرم دوش بگیرید

استفاده از آب داغ در فصل های سرد سال، باعث خشکی پوست بدن و مو می شود. استفاده از آب ولرم یا نسبتا گرم آسیب بسیار کم تری به پوست وارد می کند.

اگر آب به حدی داغ باشد که موجب قرمزی پوست شود، این درجه حرارت آب اصلا مناسب نیست. آب داغ خطر ابتلا به اگزما، التهاب و خارش پوستی را افزایش می دهد.

از ژل شستشوی ملایم استفاده نمایید

استفاده از صابون، خشکی صورت را زیاد می کند، زیرا صابون چربی طبیعی پوست را از بین می برد و سبب خشکی و بروز چین و چروک های پوستی می شود. در فصل زمستان که آلودگی هوا زیاد است، استفاده از ژل شستشوی ملایم صورت که بدون عطر باشد، انتخاب فوق العاده ایست.

برای شستشوی بدن استفاده از شامپو بدن گزینه مناسبی است. به جای شستن پوست بدن با صابون از شامپو بدن های ملایم استفاده نمایید. همچنین استفاده از لوسیون هایی که دارای هیالورونیک اسید و روغن های طبیعی همچون شی باتر هستند، از خشکی پوست جلوگیری می کنند.

اگر پوست خشک و حساسی دارید، توصیه می کنیم، از شامپو بدن های مناسب پوست خشک و حساس استفاده نمایید تا رطوبت طبیعی پوستتان حفظ شود.

مراقبت از پوست در زمستان، دمای بخاری را زیاد نکنید

هر چه قدر که دمای خانه بیشتر باشد، سلامت پوست بیشتر به خطر می افتد. به همین دلیل سعی کنید دمای بخاری را روی حالت زیاد نگذارید.

 

توجه به روتین پوستی در زمستان

مراقبت از پوست در هوای سرد، یعنی علاوه بر اینکه باید از کرم مرطوب کننده استفاده نمایید، به روتین پوستی خود نیز اهمیت دهید. اگر پوست خشک و حساسی دارید، از کرم هایی که حاوی آلفا هیدروکسی اسید هستند، نباید استفاده نمایید.

مراقبت از پوست در زمستان چگونه است؟

زمانی که پوستتان خشک است، به سراغ محصولاتی که حاوی عطر و الکل هستند، نباید بروید. از محصولاتی که حاوی روغن طبیعی هستند، برای درمان خشکی پوست استفاده کنید.

برای انجام روتین پوستی خود در زمستان، لازم است تا حتما قبل از خوابیدن از کرم مرطوب کننده و لوسیون بدن برای قسمت هایی از بدن همچون دست، پا، زانو و آرنج استفاده نمایید. اگر در ترکیبات این محصولات مراقبت پوستی ترکیبات آبرسان و روغن های مفید وجود داشته باشد، پوست شما لطیف تر و نرم تر خواهد شد.

اگر پوستتان مستعد جوش و آکنه است، بهتر است از کرم های مرطوب کننده ملایم و مناسب پوست چرب استفاده نمایید. استفاده از بالم لب در طول روز می تواند به مرطوب نگه داشتن لب هایتان نیز کمک کند.

 

استفاده از کرم مرطوب کننده دست

پوست دست با قرار گیری در هوای سرد موجب خشکی و قرمزی می شود، به همین دلیل لازم است تا از یک کرم مرطوب کننده مناسب دست استفاده نمایید.

کرم ضد آفتاب برای مراقبت از پوست در زمستان

با توجه به تحقیقات انجام شده، برف می تواند اشعه مضر خورشید را تا چند برابر منعکس کند. به همین دلیل فرقی ندارد که در زمستان هوا ابری و برفی است یا آفتابی. شما در هر شرایطی هنگام خروج از خانه باید از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید.

اشعه های مضر خورشید سبب بروز بیماری های پوستی جدی همچون آفتاب سوختگی و پیری زودرس پوست می شود. استفاده از ضد آفتاب هایی با SPF30 می تواند به جلوگیری از آسیب های پوستی ناشی از اشعه مضر خورشید کمک کند.

استفاده از لباس راحت

بیشتر لباس های زمستانی جنس و بافت ضخیمی دارند، مثلا لباس های پشمی باعث می شود تا پوست دچار خارش شود. این مدل لباس ها موجب قرمزی و خارش پوست های خشک و حساس خواهند شد. برای جلوگیری از این موضوع لازم است تا از لباس هایی با بافت نرم و لطیف استفاده نمایید تا پوستتان دچار خشکی و قرمزی در زمستان نشود.

به برنامه غذایی خود اهمیت دهید

استفاده از کرم های مرطوب کننده می تواند به نرم شدن و لطیف شدن پوست بسیار کمک کند. اهمیت دادن به رژیم غذایی در هر زمانی و نوشیدن آب کافی می تواند به جلوگیری از خشکی پوست کمک شایانی کند. نوشیدن آب به مقدار لازم بدن شما را سالم و سرحال می کند.

برای اینکه پوست سالمی داشته باشید، باید از خوردن غذاهای ناسالم، فست فود، چرب و قندی پرهیز نمایید. استفاده از انواع ویتامین ها، اسیدهای چرب ضروری و مواد معدنی می تواند به سلامت پوست، مو و بدن کمک بسیار زیادی کند.

 

مراقبت از پوست در زمستان، ماسک برای پوست خشک

استفاده از ماسک صورت آبرسان در روتین پوستی صورت، موجب آبرسانی و مرطوب کنندگی پوست در فصل زمستان خواهد شد. به همین دلیل سعی کنید حداقل دو بار در هفته از ماسک های صورت آبرسان آماده یا خانگی استفاده نمایید.
ماسک های مرطوب کننده سبب تازگی و طراوت در پوست می شوند و پوستی جوان و با طراوت برایتان به ارمغان می آورند.

 

با رعایت نکردن روتین پوستی دچار چه عارضه پوستی خواهید شد؟

شرایط آب و هوایی در زمستان به گونه ای است که هوا در داخل خانه رطوبت کمی دارد و هوای بیرون خشک است. شایع ترین مشکلاتی که ممکن است پس از خشکی پوست به وجود آید:

  • بروز آکنه
  • ایجاد اگزما
  • ترک خوردن لب ها
  • خارش های زمستانی
  • سرما زدگی
  • پسوریازیس
  • کهیرهای سرد
  • آکنه روزاسه
  • بیماری رینود
  • استفاده از دستگاه بخور

 

علت خشکی پوست و پوسته پوسته شدن صورت در زمستان

خشکی پوست علت های گوناگونی دارد. سردی هوا در زمستان یکی از علت های خشکی پوست به شمار می رود. اگر پوستتان بسیار خشک است، بهتر است با پزشک صحبت کنید. پزشک می تواند راهکارهای مهمی به شما ارائه دهد. به طور مثال به شما بگوید از تماس با برخی از مواد آرایشی یا بهداشتی پرهیز کنید.

 

علت خشکی پوست در زمستان

اصلی ترین دلیل به وجود آمدن عارضه های پوستی، تحریک شدن آن توسط عوامل محیطی و بیرونی است. به طور مثال باد های سر و سوزناک، تغییر دما و استفاده از بخاری می تواند پوست را تحریک کند و پوست شما را قرمز و خشک کند. پوست در فصل زمستان رطوبت خود را از دست می دهد و به کمک کرم های مرطوب کننده و آبرسان می توانید رطوبت از دست رفته پوست را باز گردانید.

10 توصیه مهم برای حفظ سلامتی پوست در زمستان

  1. مرطوب کردن صورت بلافاصله پس از شستشو آن
  2. استفاده از کرم ضد آفتاب
  3. روتین پوستی مناسب در شب
  4. استفاده از لوسیون و کرم مرطوب کننده در زمستان
  5. کاهش دمای آب حمام
  6. لایه برداری نکردن زیاد پوست
  7. نوشیدن آب کافی، میوه جات و سبزیجات تازه
  8. پوشیدن لباس های نرم و و مناسب در زمستان
  9. استفاده از دستکش
  10. استفاده از دستگاه بخور

 

سوالات متداول

آیا استفاده از کرم مرطوب کننده برای مراقبت از پوست در زمستان کافی است؟

استفاده از کرم مرطوب کننده دست و صورت، به تنهایی نمی تواند از پوست در زمستان مراقبت کند. استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست نیز بسیار لازم و ضروری است. پوست سالم همیشه نیاز به آبرسانی و مرطوب شدن دارد، به همین دلیل استفاده از کرم های آبرسان و مرطوب کننده برای جلوگیری از پیری زودرس پوست بسیار لازم و ضروری است.

آیا آب داغ موجب خشکی پوست می شود؟

بله. آب داغ علاوه بر خشکی پوست، موجب به خطر افتادن سلامت موها نیز می شود. پوست برای شادابی و حفظ لطافت خود نیاز به چربی مفید دارد. این میزان چربی اگر زیاد باشد، منجر به بروز جوش و آکنه در پوست می شود. آب داغ، چربی مفید پوست را از بین می برد و منجر می شود تا پوست لطافت و شادابی خود را از دست دهد.

آیا استفاده از کرم ضد آفتاب در زمستان لازم است؟

بله. استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند موجب مراقبت از پوست در زمستان شود. پوست همیشه نیاز به آبرسانی و مراقبت دارد و حتی در هوای برفی نیز باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد. کرم ضد آفتاب از پوست در برابر آلودگی هوا به خوبی مراقبت می کند و موجب جلوگیری از بروز پیری پوست خواهد شد.

 

سخن آخر

همان طور که گفته شد در فصول سرد سال، پوست بیشتر در معرض خشکی، قرمزی و آسیب قرار می گیرد. برای جلوگیری از خشکی پوست بدن و صورت لازم است تا یک سری موارد را رعایت کنید که در این مقاله به طور کامل به آن اشاره شده است. مواردی همچون استفاده از کرم های مرطوب کننده و نوشیدن آب کافی، تاثیر بسیار زیادی در حفظ رطوبت پوست دارند.

در این مقاله سعی کردیم در مورد مراقبت از پوست در زمستان اشاره کنیم. امیدواریم که توانسته باشیم نکات مهم و اساسی این مقاله را برایتان شرح دهیم.

شما برای جلوگیری از خشکی پوست چه راهکار دیگری را پیشنهاد می دهید؟

امتیاز این نوشته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا