2 55
مقالات

خمیر دندان زغالی برای چی خوبه؟

مزایا و معایب خمیر دندان زغالی چیست؟

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که خمیر دندان زغالی برای چی خوبه؟

آیا می دانید خمیر دندان زغالی چه مزایا و معایبی دارد؟

خمیر دندان زغالی یکی از محبوب ترین خمیر دندان های فوق العاده در بازار است و با خاصیت سفید کنندگی دندان، بسیار مورد استقبال افراد قرار می گیرد.

بهتر است بدانید که خمیر دندان زغالی، هیچ خطری برای بدن ندارد و معمولا دارای ترکیباتی همانند خمیر دندان های معمولی و بدون فلوراید است. اما این مدل خمیر دندان، نمی تواند از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت کند. اگر به استفاده از این مدل خمیر دندان ها علاقه دارید، در ادامه با مجله اینترنتی سین دخت همراه شوید تا به بررسی بپردازیم.

خرید انواع محصولات بهداشت دهان و دندان

خمیر دندان زغالی چیست؟

احتمالا تا به حال اسم زغال فعال به گوشتان رسیده باشد. زغال فعال در پی یک فرآیند شیمیایی، عملکرد بیشتری دارد و به همین دلیل می تواند به جذب باکتری ها و ذرات مواد غذایی بپردازد. افرادی که از خمیر دندان زغالی استفاده می کنند، ادعا دارند که این محصول به از بین رفتن لکه های روی دندان کمک می کند و سبب سفید شدن دندان خواهد شد.

زغال اکتیو با ترکیباتی همچون استخوان، پوست نارگیل، خاک اره و هسته زیتون ساخته می شود. مردم روم باستان، از زغال اکتیو برای تمیز کردن دندان های خود استفاده می کردند و امروز این روش قدیمی در دنیای امروز بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. از مزایای فوق العاده زغال فعال می توان به رفع لکه های دندان، خوشبو شدن تنفس، سفید شدن دندان ها اشاره کرد.

خمیر دندان زغالی برای چی خوبه؟

همه ما می دانیم که زغال فعال موجود درون خمیر دندان، به رفع لک های روی دندان کمک شایانی می کند. زغال فعال به خاطر داشتن قابلیت سایندگی خفیف، به از بین بردن جرم های دندانی و متوسط کمک می کند. با این حال هیچ گونه شواهدی وجود ندارد که بیانگر این باشد که خمیر دندان زغالی روی لکه های زیر مینای دندان تاثیر گذار است یا خیر.

اما باید گفت که خمیر دندان زغالی سبب سفید شدن دندان ها می شود. برای سفید کردن کامل دندان ها لازم است تا محصولی که استفاده می کنید، علاوه بر اینکه لکه های روی سطح دندان را از بین می برد، موجب رفع لکه های زیر مینای دندان نیز شود. در این شرایط خمیر دندان زغالی معیار مناسبی برای سفید کردن دندان ها به حساب نمی آید.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، استفاده از زغال فعال در مقدار کم، هیچ گونه خطری برای بدن ندارد و می تواند تا حدی سبب سفیدی و تمیزی دندان شود.

 

مزایای کلی استفاده از خمیر دندان زغالی

  1. خمیر دندان زغالی به از بین بردن لکه های موجود روی سطح دندان کمک می کند.
  2. به خاطر خاصیت کاهش میزان تاکسین موجود در دهان، بوی بد دهان را از بین می برد.
  3. اگر گاهی وقت ها پس از پاکسازی تخصصی دندان ها از خمیر دندان زغالی استفاده کردید، از لکه دار شدن دندان پیشگیری می نماید.

 

معایب کلی استفاده از خمیر دندان زغالی

  1. روی دندان حالت سایشی ایجاد می کند و ممکن است مینای دندان را از بین ببرد و دندان های شما را زرد کند.
  2. استفاده روزانه از این خمیر دندان سبب بروز حساسیت دندانی می شود.
  3. تاثیرات بد و بلند مدت این خمیر دندان هنوز شناخته نشده است و جای بحث دارد.
  4. شاید عجیب ترین ضرر استفاده از زغال فعال این باشد که استفاده از این ماده همزمان با مصرف برخی از داروها می تواند باعث بروز مشکلاتی شود.
  5. این ماده می تواند به دلیل جذب برخی داروها، از تاثیر آنها روی بدن کم کند.

بنابراین قبل از استفاده این مدل خمیر دندان حتما باید با دندانپزشک خود مشورت نمایید و اطلاعاتی درباره شرایط جسمی و وضعیت خود به دکتر بگویید. در ضمن حتما پس از استفاده از خمیردندان های زغالی، سریع دندان های خود را با آب خالص بشویید و مطمئن شوید که حتی ذره ای از زغال روی دندان ها و لثه هایتان باقی نمانده باشد.

استفاده از خمیر دندان زغالی چه ضرری دارد؟

دندانپزشکان معمولا خمیردندان های حاوی فلوراید را پیشنهاد می دهند، زیرا باعث تقویت دندان ها می شود. به همین دلیل هنگام خریدن خمیردندان، دقت کنید که محصول حاوی فلوراید باشد، در غیر این صورت از دهان شویه فلوراید دار استفاده نمایید.

مسواک زدن با خمیر دندان زغالی به دلیل از بین بردن لکه های روی دندان، موجب سفیدی دندان ها می شود، اما به صورت عمیق دندان ها را سفید نمی کند. لکه های عمیق دندان به دلیل استفاده زیاد از حد فلوراید، وارد شدن ضربه، ضعیف بودن مینای دندان یا مصرف برخی داروها ممکن است به وجود بیاید. در چنین مواردی برای تمیز کردن لایه های عمیق تر دندان، شما به درمانی تخصصی نیاز دارید. تا دندان پزشک در مطب خود به کمک وسایل تخصصی، دندان های شما را تمیز نماید.

یکی از بزرگ ترین مسائلی که در مورد زغال فعال وجود دارد، این است که این ماده ممکن است موجب آسیب رساندن به مینای دندان شود. زمانی که مینای دندان از بین برود، لایه داخلی دندان دیده می شود و شکل و ظاهر دندان ها به صورت زرد به چشم می آید.

از آنجا که همیشه احتمال از بین رفتن مینای دندان وجود دارد، استفاده از خمیر دندان زغالی نیز سبب افزایش حساسیت دندانی می شود. چون با از بین رفتن مینای دندان، لایه های داخلی دندان حساس می شود و ممکن است التهاب در آن به وجود آید.

یکی دیگر از معایب خمیردندان زغالی، این است که با برخی داروها تداخل پیدا می کند و همین مسئله می تواند توسط برخی از داروها جذب شود و اثر گذاری دارو را کم کند.

در صورت استفاده از خمیر دندان زغالی، بهتر است با دندان پزشک خود مشورت نمایید. پس از استفاده از خمیر دندان زغالی، لازم است تا دهان خود را به طور کامل بشویید و سپس داروهای خود را مصرف نمایید.

توصیه دندان پزشکان در مورد خمیر دندان زغالی

قبل از زدن خمیر دندان زغالی، بهتر است با دندان پزشک خود در مورد استفاده از این خمیر دندان مشورت بگیرید. زیرا باید مطمئن شوید که مینای دندانتان قوی است و با استفاده از خمیر دندان زغالی، آسیبی نمی بیند.

در صورتی که پزشکتان ممنوعیتی در مورد استفاده از خمیر دندان زغالی برای شما ایجاد نکرد، می توانید به مقدار کم از خمیر دندان زغالی استفاده نمایید و به صورت آرام دندان های خود را مسواک بزنید.

خمیر دندان زغالی نباید به طور کامل جایگزین مراقبت روزمره تان قرار گیرد و لازم است تا حتما از خمیر دندان های معمولی و حاوی فلوراید استفاده نمایید.

 

به طور کلی برنامه مراقبت از دندان باید شامل موارد زیر باشد:

یک یا دو بار در سال لازم است تا به دندان پزشکی بروید و دندان های خود را جرم گیری نمایید. برای استفاده از مسواک زغالی، لازم است تا به آرامی و به کمک یک مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید، روزی دوبار دندان هایتان را مسواک کنید. هر روز از نخ دندان استفاده نمایید تا از بروز پوسیدگی بین دندانی جلوگیری شود.

اگر می خواهید دندان های سفیدی داشته باشید، از روش های تخصصی برای سفید کردن لایه های عمیق زیر مینای دندان ها استفاده نمایید. همچنین اگر می خواهید بوی بد دهان را از بین ببرید، از دهانشویه یا آدامس های بدون قند استفاده نمایید.

حال که با مزایا و معایب خمیر دندان ذغالی به خوبی آشنا شدید، می توانید با دید بهتری به انتخاب خمیر دندان زغالی بپردازید. همان طور که در بالا گفته شد، با دندان پزشک خود مشورت نمایید و از نبود تداخل دارویی با این خمیر دندان اطمینان حاصل فرمایید. سلامت دندان ها به مراقبت روزمره دندان ها بستکی دارد و در برخی موارد این خمیر دندان به تمیز شدن دندان ها کمک می کند.

مورد دومی که وجود دارد، این است که در طول سال یک یا دو بار به دندانپزشکی مراجعه نمایید و به طور تخصصی به تمیز کردن دندان هایتان بپردازید. اگر تاکنون برای معاینات سالیانه دندان هایتان به دندانپزشکی مراجعه نکرده اید، بهتر است هر چه سریع تر اقدامات لازم جهت سلامت دهان و دندان خود را انجام دهید.

 

خمیر دندان زغالی برای کامپوزیت

قبل از انتخاب یک خمیر دندان مناسب برای دندان های کامپوزیت شده، لازم است تا این مدل از خمیر دندان را استفاده نمایید:

  1. از خمیر دندان های غیر ساینده یا ژلی استفاده نمایید.
  2. از خمیر دندان های ضد حساسیت استفاده کنید.

سخن آخر

همان طور که گفته شد، استفاده از خمیر دندان های زغالی نباید به طور روزانه و همیشگی استفاده شود. همچنین خمیردندان های زغالی نباید جایگزین خمیر دندان های حاوی فلوراید شوند و نباید در استفاده از خمیردندان های زغالی زیاده روی کرد. روزی حداقل دوبار مسواک زدن با خمیر دندان های فلورایددار بسیار مهم است.

داشتن رژیم غذایی سالم، استفاده از نخ دندان، مراقبت و چکاب منظم دندان ها توسط دکتر بهترین روش برای مراقبت از دندان هاست. به یاد داشته باشید که خمیر دندان های زغالی برای دندان های کامپوزیت شده اصلا مناسب نیست.

با توجه به نکات گفته شده در مورد خمیر دندان زغالی، آیا مایل به استفاده از این خمیر دندان هستید؟ 

امتیاز این نوشته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا