2 55
آموزش

راهنمای انتخاب بهترین لوازم آرایشی و بهداشتی دوران بارداری

بسیاری از افراد در مراحل مختلف زندگی از محصولات مراقبت شخصی و لوازم آرایشی استفاده می‌کنند و دوران بارداری نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما برخی از مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید بعضی از این محصولات ممکن است با خطراتی برای سلامتی شخص باردار و جنین همراه باشد و متخصصان و کارشناسان باید به طور مداوم زنان باردار را در مورد استفاده‌ی ایمن از لوازم آرایشی آگاه کنند. بنابراین، برای انتخاب بهترین لوازم آرایشی بهداشتی دوران بارداری باید تمام جوانب در نظر گرفته شود تا مادر و جنین با مشکلی مواجه نشوند. 

ترکیبات شیمیایی و مواد آرایشی مضر در بارداری می توانند از طریق پوست (مانند صابون، شامپو، لوسیون و کرم) جذب بدن شده، یا از راه دهان (مثل استفاده از رژلب) و استنشاق (مانند عطرها و دئودورانت‌ها) وارد بدن انسان شوند.

بنابراین، مادران ممکن است بدون آگاهی، به طور ناخواسته و از راه‌های مختلف در معرض مواد آرایشی مضر در بارداری قرار بگیرند.

چرا در دوران بارداری باید در انتخاب محصولات آرایشی دقت کرد؟ 

نهادهای نظارتی در سراسر جهان توصیه‌هایی برای استفاده ایمن از مواد شیمیایی مورد استفاده به عنوان افزودنی یا نگهدارنده در لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبت شخصی دارند. این یعنی بسیاری از مواد شیمیایی یا ممنوع هستند یا در غلظت بسیار پایین وجود دارند و به طور کلی، احتمال ایجاد خطر برای مادر و‌ کودک بسیار کم است.

در این مقاله برای آشنایی با مواد آرایشی مضر در بارداری همراه ما باشید تا در نهایت بتوانید بهترین لوازم آرایشی بهداشتی دوران بارداری را برای خود انتخاب کرده و از آنها با خیال راحت حتی برای آرایش بعد از زایمان هم استفاده کنید. 

اولین قدم انتخاب بهترین لوازم آرایش بارداری: شناخت مواد شیمیایی مضر 

تحقیقات نشان داده‌اند که مواد شیمیایی زیر در دوران بارداری مضر هستند و باید تا حد امکان از مصرف آنها اجتناب کرد:

رتینوئیدها

رتینوئیدها که رایج‌ترین‌شان رتینول است، گروهی از ترکیبات شیمیایی مشتق شده از ویتامین A هستند. ترتینوئین نوعی رتینوئید است که معمولاً در کرم‌ها و محصولات ضد چروک/ضد پیری برای درمان آکنه استفاده می‌شود.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که استفاده از محصولات مرتبط با ویتامین A در دوران بارداری ممکن است برای جنین مضر باشد. بنابراین، هیچ رتینوئیدی نباید توسط مادران باردار استفاده شود، اگرچه این ماده در ترکیب با کرم دور چشم، به طور قابل توجهی از طریق پوست جذب نمی‌شود اما بهتر است هنگام بارداری در مصرف آن احتیاط کرد.

هیدروکینون

هیدروکینون یک ترکیب شیمیایی است که به عنوان عامل روشن کننده پوست استفاده می‌شود.

اعتقاد محققان بر این است که بخش قابل توجهی (35-45٪) از هیدروکینون (با اعمال روی پوست) جذب می‌شود. به طور کلی اطلاعات ایمنی در مورد استفاده از هیدروکینون در دوران بارداری محدود است. پس از آنجایی که احتمالا برخی از محصولات؛ حاوی این ترکیب شیمیایی و مواد آرایشی مضر در بارداری باشند، زنان باردار باید از خرید و استفاده هیدروکینون اجتناب کنند.

مواد شیمیایی مخل غدد درون ریز

 مواد شیمیایی مخل غدد درون ریز (EDCs) چیست؟

پارابن ها، فتالات ها و تریکلوزان‌ها سه EDC هستند که به طور گسترده در محصولات زیبایی و مراقبت شخصی استفاده می‌شوند. این مواد شیمیایی مصنوعی (“ساخت بشر”) هستند که خواص هورمون مانند داشته و می‌توانند بر موارد زیر تأثیر بگذارند.

عملکرد غدد درون ریز و تولید مثل بدن: خطر ابتلا به سرطان‌های حساس به هورمون (مانند سرطان سینه) را افزایش می دهد.

مشکلات رشدی در کودکان: زنان باردار بسیار آسیب‌پذیر هستند و باید در نظر گرفت که EDC ها می‌توانند از جفت عبور کرده و بر جنین تاثیر بگذارند. 

پارابن‌ها 

پارابن چیست؟

پارابن‌ها گروهی از مواد شیمیایی هستند که معمولا به عنوان نگهدارنده در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند کرم آبرسان و مرطوب کننده‌ها، دئودورانت‌ها، ژل دوش و کرم‌های بدن و محصولات مراقبت از مو استفاده می‌شوند و اغلب دارای خواص ضد باکتریایی و قارچ کش هستند.

 بنابراین، پارابن‌ها به عنوان نگهدارنده (برای جلوگیری از رشد میکروارگانیسم‌ها) موثر هستند و ماندگاری این محصولات آرایشی بهداشتی را افزایش می‌دهند.

 چهار نوع رایج پارابن عبارتند از:

  •  اتیل پارابن (EP)
  • بوتیل پارابن (BP)
  • متیل پارابن (MP) 
  • پروپیل پارابن (PP)

در تولید برخی از لوازم آرایشی بهداشتی ممکن است از یک نوع پارابن به تنهایی یا از ترکیب چندین پارابن استفاده شود. استفاده از پارابن در بسیاری از نقاط جهان قانونی است، بنابراین لوازم آرایشی حاوی پارابن قابل خریداری هستند و این در حالیست که پارابن در لیست مواد آرایشی مضر در بارداری قرار گرفته است. با این حال، برای استفاده از آن یک محدودیت قانونی توسط نهادهای نظارتی مختلف تعیین شده است. به عنوان مثال، طبق قانون اتحادیه اروپا، حداکثر 8 گرم پارابن به ازای هر کیلوگرم محصول آرایشی تولید شده مجاز است. برای تهیه بهترین لوازم آرایش بارداری، دقت کنید که محصول موردنظرتان فاقد پارابن باشد. 

چرا پارابن‌ها‌ در لیست مواد آرایشی مضر بارداری قرار می‌گیرند؟

پارابن‌ها دارای خواص استروژنی (هورمون جنسی زنانه) و ضد آندروژنی (هورمون جنسی مردانه) هستند. اگرچه، فعالیت‌های هورمونی آنها به طور قابل توجهی ضعیف‌تر از هورمون‌های طبیعی است، اما به عنوان مواد شیمیایی مخل غدد درون ریز (ED) در نظر گرفته می‌شوند. به عنوان مثال، پارابن‌ها می‌توانند با سیستم هورمونی بدن تداخل داشته باشند و باعث مشکلاتی در سلامتی شوند، به خصوص زمانی که به مقدار زیاد مصرف شوند.

مطالعات نشان می‌دهند که مواد شیمیایی مخل غدد درون ریز، مثل پارابن، ممکن است باعث ناهنجاری‌های اندام تناسلی جنین پسر (به دلیل فعالیت ضد آندروژنی)، سقط مکرر، نوزادان کم وزن شود. در نهایت، بهترین لوازم آرایشی بهداشتی دوران بارداری لوازم آرایشی فاقد پارابن هستند. محصولات آرایشی بدون پارابن، برای آرایش بعد از زایمان هم مفید و در سلامت پوست و مو موثرند. 

 

فلزات سنگین

جیوه و سرب از جمله مواد مضری هستند که در برخی از لوازم آرایشی استفاده می‌شوند. البته، استفاده از جیوه در محصولات مرتبط با چشم (مانند سایه چشم) به عنوان نگهدارنده توسط بسیاری از نهادهای نظارتی مانند FDA مجاز است.

سرب عمدتاً در ساخت محصولات مختلف لب (مانند رژ لب و برق لب) استفاده می‌شود.

آرسنیک و کادمیوم نیز از فلزاتی هستند که در برخی از لوازم آرایشی یافت می شوند. قرار گرفتن مکرر در معرض این فلزات سنگین ممکن است منجر به تولد نوزادان کم وزن، سقط جنین و مشکلات دیگر شود. استفاده از محصولات آرایشی حاوی این فلزات برای آرایش بعد از زایمان هم توصیه نمی‌شود.

 

۱۰ نکته مهم برای تهیه و استفاده از بهترین لوازم آرایشی بهداشتی دوران بارداری:

  1.  سلامت بدن، کلید داشتن پوست زیبا و شاداب است. بنابراین، همیشه بر داشتن یک رژیم غذایی مغذی متعادل، ورزش منظم و نوشیدن مقدار زیادی آب تمرکز کرده و برای زیبایی فقط به لوازم آرایشی و مراقبت شخصی اکتفا نکنید.
  2. همیشه برچسب لوازم آرایشی بهداشتی و لیست مواد تشکیل‌دهنده محصولی مورد استفاده‌تان را مطالعه و بررسی کنید. برای داشتن بهترین لوازم آرایش بارداری؛ در صورت امکان، از محصولات حاوی رتینوئید، هیدروکینون، ترکیبات مخرب غدد درون ریز (مانند فتالات، پارابن و تریکلوزان)، عطر و فلزات سنگین خودداری کنید.
  3. از محصولات طبیعی یا ارگانیک استفاده کنید. با این حال، حتما به یاد داشته باشید که شاید «محصولات طبیعی» حاوی مواد شیمیایی ذکر شده در این مقاله نباشند، اما ممکن است اثرات‌شان بر نتایج بارداری اصلا آزمایش نشده باشد. بنابراین تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.همیشه مواد روی برچسب را بررسی کنید حتی اگر روی آن نوشته شده باشد “طبیعی” یا “ارگانیک”.
  4. در دنیای کنونی مواد شیمیایی مضر در بسیاری از محصولات زندگی روزمره مانند داروها. مواد غذایی، آب، بسته‌بندی‌ها، لباس، مصالح ساختمانی و رنگ‌ها وجود دارد. بنابراین، قرار گرفتن در معرض این مواد اجتناب ناپذیر است. هرچند، سطح این مواد شیمیایی به قدری پایین است که بعید به نظر می‌رسد مشکلاتی برای سلامتی از جمله بارداری ایجاد کنند.
  5. نگرانی اصلی در دسترس بودن محصولات بدون نظارت در بازار است که در فروشگاه‌های نامعتبر در دسترس هستند یا در سفر به خارج از کشور توسط اشخاص خریداری می‌شوند. آنها ممکن است حاوی سطح بالایی از مواد شیمیایی مضر بوده و خطراتی برای سلامتی به خصوص در دوران بارداری داشته باشند. بنابراین بهترین لوازم آرایشی بهداشتی دوران بارداری را از فروشگاه‌های معتبری تهیه کنید که دارای نماد اعتماد الکترونیک باشند. 

  1. اگر در حال پیگیری درمان خاصی روی پوست و موی خود هستید، بارداری‌‌تان را به متخصص اطلاع دهید. پزشکان متخصص، بهترین لوازم آرایشی بهداشتی دوران بارداری را به شما معرفی خواهند کرد. 
  2. هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب حتما از لوسیون/کرم ضد آفتاب استفاده کنید. این امر شانس و شدت تغییرات پوستی مانند ملاسما و هایپرپیگمنتیشن را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند بارداری امن‌تری را تجربه کنید.
  3. پوست ممکن است در دوران بارداری نسبت به لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی بسیار حساس شود و به راحتی دچار راش/درماتیت شود. بنابراین، لطفا نگران نباشید زیرا اغلب آنها پس از زایمان از بین می‌روند. با این حال، اگر شرایط بدتر شد، باید با یک پزشک مشورت کنید. 
  4. نگران افتادگی پوست به ویژه در اثر افزایش وزن دوران بارداری نباشید، اگرچه کنترل وزن مهم است اما محصولات لیفت و سفت‌کننده پوست بعد از دوران بارداری کمک می‌کنند تا پوست به حالت قبل برگردد. 
  5. برای تهیه بهترین لوازم آرایشی بهداشتی دوران بارداری، یک لیست امن و بی‌ضرر برای شما آماده‌ کرده‌ایم. در فروشگاه آرایشی و بهداشتی سین‌ دخت، وارد سبد خرید دوران بارداری شوید و از تجربه خرید محصولات باکیفیت همراه با ضمانت اصالت کالا لذت ببرید. 

امیدواریم این مقاله راهنمایی باشد تا بتوانید بارداری خود را به بهترین شکل بگذرانید و با انتخاب بهترین لوازم آرایشی بارداری، این‌ روزها را زیباتر از همیشه سپری کنید. 

امتیاز این نوشته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا