2 55
آموزش

لوازم آرایش ممنوعه در بارداری که شاید ندانید!

استفاده از کدام لوازم آرایشی در دوران بارداری ضرر دارد؟

آیا می دانید لوازم آرایش ممنوعه در بارداری کدام اند؟

آیا استفاده از لوازم آرایشی در دوران بارداری مجاز است؟

اکثر خانم ها در طول روز آرایش می کنند و علاقه زیادی به این کار دارند. در اینجا باید گفت که آرایش کردن در زمان بارداری، اصول خودش را دارد و نمی توانید مانند گذشته از هر وسیله آرایشی استفاده نمایید، چون ممکن است سلامت جنین به خطر بیافتد.

وجود برخی از مواد شیمیایی در ترکیبات لوازم آرایش، می تواند جنین را به خطر بیاندازد. در ادامه با مجله اینترنتی سین دخت همراه شوید تا به بررسی لوازم آرایش ممنوعه در بارداری که شاید ندانید! بپردازیم.

آرایش در بارداری، لوازم آرایش ممنوعه در بارداری

شما در دوره بارداری ممکن است تغییر چهره را تجربه کنید و این مسئله برایتان خوشایند نباشد. این تغییرات عبارت اند از:

  • ایجاد لک روی صورت
  • ایجاد جوش های پوستی و زیر پوستی
  • بزرگ شدن و تورم بینی
  • ورم پا

با بروز این علایم، ممکن است بعضی از خانم های باردار برای از بین بردن و کاهش این تغییرات به استفاده از لوازم آرایشی روی بیاورند. زنان باردار به دلیل افزایش تولید ملانین در بدن خود، معمولا دچار تیرگی پوست می شوند. این تیرگی در قسمت هایی مثل صورت، زیر بغل، کشاله ران قابل مشاهده است.

به صورت کلی بارداری شامل تغییرات هورمونی شدید می شود و این تغییرات معمولا سبب نگرانی خانم ها می شود و مجبور می شوند از لوازم آرایشی در دوران بارداری استفاده کنند.

 

استفاده از لوازم آرایش در بارداری، لوازم آرایش ممنوعه در بارداری

در دوران بارداری لازم است تا بیشتر مراقبت سلامت خود و جنین باشید و از کارهایی که سلامت جنین و مادر را به خطر می اندازد، دوری کنید. تغییر چهره در این دوران باعث می شود تا مادران باردار از لوازم آرایشی استفاده کنند. برخی از لوازم آرایشی حاوی ترکیبات شیمیایی هستند و نباید از آنها در این دوران استفاده کرد.

استفاده از لوازم آرایشی گیاهی در دوران بارداری

در دوران بارداری توصیه می شود از لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده کنید که دارای ترکیبات گیاهی باشد. بهتر است در دوران حاملگی از مواد آرایشی گیاهی، بدون چربی، سرب و پارابن استفاده نمایید.

استفاده از رژ لب در دوران بارداری

در هنگام خرید لوازم آرایشی در بارداری به خصوص رژ لب، لازم است تا بیشتر حواستان جمع باشد. رژ لب یکی از محصولات آرایشی پرطرفدار در بین خانم هاست. در دوره بارداری لازم است حتما از رژ لب های بدون سرب و پارابن استفاده نمایید.

مصرف سرب در بارداری خطرات زیر را به بار می آورد:

  • افزایش فشار خون در بارداری
  • آسیب های کلیوی و مغزی به جنین

ماده دیگری که در رژ لب ها مورد استفاده واقع می شود، پارابن است. پارابن یک ماده نگه دارنده به حساب می آید و می تواند به کمک مایع مخاطی پوست، جذب بدن شود و برای سلامت جنین مضر باشد. در دوران بارداری از لوازم آرایشی مجاز که سرب و پارابن ندارد، استفاده کنید. همچنین استفاده از مواد آرایشی گیاهی در دوران بارداری پیشنهاد می شود.

از کجا بفهمیم رژ لب های گیاهی بدون سرب هستند؟

برای اینکه متوجه شوید که رژ لب مورد نظرتان دارای سرب است یا نه، می توانید از طلا کمک بگیرید. تنها کافیست ابتدا مقداری از رژ لب را روی دست خود بکشید و به کمک طلا روی رژ لب یک خط بکشید. اگر رژ لب تغییر رنگ داد، یعنی رژ لب دارای سرب است.

رنگ کردن موها در دوران بارداری، لوازم آرایش ممنوعه در بارداری

رنگ کردن مو، یکی از مسائلی است که بهتر است در دوران بارداری با توجه و مراقبت های بیشتری صورت گیرد. رنگ مو از مواد شیمیایی تشکیل شده است و حتی ممکن است برای سلامت جنین مضر باشد. سلامت جنین برای مادر باردار بسیار مهم است و رشد جنین در سه ماهه اول به سرعت پیش می رود.

اگر به رنگ کردن مو در این دوران علاقه زیادی دارید، بهتر است این کار را سه ماهه دوم بارداری انجام دهید. در این دوران از رنگ موهای با فرمولاسیون گیاهی استفاده کنید، زیرا رنگ موهای شیمیایی دارای مواد سمی هستند و برای سلامت جنین خطرات زیادی دارد. عوارض رنگ مو شیمیایی عبارت است از:

  • آمونیک
  • قطران زغال سنگ

استفاده از کرم پودر در بارداری

کرم پودر یکی از لوازم اصلی در میکاپ خانم ها به حساب می آید. در دوران بارداری بهتر است از کرم پودرهایی استفاده نمایید که حاوی ترکیبات گیاهی باشد.

خصوصیات یک کرم پودر باکیفیت چیست؟

  • کرم پودری که برای استفاده روزانه است، باید بدون پارابن و مواد الکلی باشد.
  • کرم پودر باید بافت سبکی داشته باشد.
  • کرم پودر باید خاصیت آبرسانی داشته باشد و پوست را شاداب نگه دارید.
  • کرم پودری که استفاده می کنید لازم است تا بر پایه روغن های گیاهی باشد، زیرا لازم است تا رطوبت پوست تامین شود.

 

ضد آفتاب مناسب برای دوران بارداری چه ویژگی هایی دارد؟

ضد آفتاب ها در دو نوع فیزیکی و شیمیایی وجود دارند و تولید می شوند. توصیه می کنیم که خانم های باردار از ضد آفتاب های فیزیکی استفاده نمایند، زیرا ترکیبات به کار رفته در ضد آفتاب های شیمیایی از طریق پوست به بدن انتقال می یابند و با جریان خون وارد بند ناف می شوند و سلامت جنین را تهدید می کنند. پس بهتر است که مادران باردار دقت بیشتری در خرید ضد آفتاب به کار ببرند.

ویژگی های ضد آفتاب مجاز در دوران بارداری

میزان SPF ضد آفتاب باید بین 30 تا 50 باشد، تا پوستتان در برابر اشعه های مضر محافظت شود. کرم های ضد آفتاب گیاهی که بر پایه روغن های گیاهی هستند، حاوی موادی مثل دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی در ترکیبات خود هستند و برای خانم های باردار مناسب است.

در دوران بارداری از ضد آفتاب های شیمیایی حاوی ویتامین A استفاده نکنید. این محصولات سبب نقص های مادرزادی نخاعی می شود. استفاده از ضد آفتاب هایی با SPF بالای 50 برای خانم های باردار مجاز نیست. ضد آفتاب های مینرال گیاهی یکی از بهترین نوع ضد آفتاب ها در دوران بارداری هستند.

کرم های ضد جوش در بارداری چه کار می کنند؟

در دوران بارداری به علت تغییرات هورمونی که در بدن اتفاق می افتد، ممکن است جوش بزنید و یا جوش های زیر پوستی روی صورتتان پدیدار شود. معمولا بیشتر ضد جوش های موجود در بازار، شیمیایی هستند و دارای موادی مثل تتراسایکلین و ترتینوئین می باشند که این نوع ترکیبات برای سلامت جنین ضرر دارد.

توصیه می شود به جای استفاده از کرم های ضد جوش، از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید و به اندازه کافی آب بنوشید. اما اگر لازم شد تا از ضد جوش استفاده کنید، بهتر است از محصولات گیاهی که مناسب دوران بارداری است، استفاده نمایید.

 

آیا استفاده از عطر و اسپری در دوران بارداری مجاز است؟

معمولا استفاده از عطر و اسپری در دوران بارداری خطری ایجاد نمی کند. اما ممکن است ترکیباتی که در آن به کار می رود، طوری باشد که فرد دچار تهوع، سرگیجه و حساسیت شود. پیشنهاد می کنیم خانم های باردار به جای عطر زدن، استحمام روزانه را جایگزین کنند. عطرهایی که فرمولاسیون گیاهی دارند و بدون مواد مضر هستند، برای دوران بارداری خیلی مناسب هستند.

استفاده از لاک ناخن در دوران بارداری

لاک زدن در دوره بارداری مانعی ایجاد نمی کند، زیرا جذب پوست نمی شود. نکته اینجاست که اگر ناخواسته لاک ناخن خورده شود، سلامت جنین به خطر می افتد. ترکیبات مضری که در لاک ناخن وجود دارد، باعث می شود تا بیماری هایی نظیر آلرژی، آسم، اختلالات تنفسی برای جنین و مادر به وجود آید.

استفاده از ریمل در دوران بارداری

درست است که آرایش چشم روی ساقه مژه ها انجام می شود، اما هنگام خرید محصولات آرایش چشم مثل خط چشم و ریمل لازم است تا محصولی را انتخاب نمایید که بدون ترکیبات سرب، پارابن، پودر آلمینیوم، تالک، اوره و فرمالدهید باشد.

 

سخن آخر

همان طور که گفته شد دوران بارداری یکی از زیباترین و حساس ترین دوران زندگی هر بانویی است. به همین دلیل در این دوران باید بیشتر مراقب سلامت خود و جنین باشید. در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی، ممکن است ظاهر خانم ها تغییر کند و این موضوع ممکن است برای برخی افراد ناخوشایند باشد.

محصولات آرایشی بسته به نوع ترکیباتی که دارند، ممکن است برای دوران حاملگی مناسب نباشند. در این دوران باید از برندهای لوازم آرایشی استفاده نمایید که در ترکیبات خود هیچ گونه سرب، پارابن و مواد شیمیایی مضری ندارند.

شما این موارد را در دوران بارداری خود رعایت می کنید؟ 

 

امتیاز این نوشته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا