2 55
مقالات

مراقبت از پوست کودک | بهترین روتین پوستی کودک!

مراقبت از پوست کودک و مراحل روتین پوستی کودک

آیا می دانید مراقبت از پوست کودک یکی از مهم ترین کارهایی است که در بدو تولد کودک باید مورد توجه قرار گیرد؟ 

مراقبت کردن از پوست کودک دلبندتان و رسیدگی کردن به آن یکی از موضوعات مهمی است که لازم است آن را بدانید تا بتوانید از مشکلاتی که ممکن است در آینده برای پوست کودکتان رخ دهد، جلوگیری کنید.

پوست یکی از بزرگترین و مهم ترین قسمت های بدن است و تاثیر زیادی در ظاهر فرد دارد. پوست کودک به دلیل نازک و لطیف بودن ممکن بیشتر در معرض آسیب قرار بگیرد، به همین دلیل لازم است تا از ابتدای تولد فرزند دلبندتان مراقبت پوست کودک خود باشید. همچنین از همان سنین اولیه آموزش های اولیه را به کودکتان بدهید. در ادامه با مجله اینترنتی سین دخت همراه شوید تا به بررسی مراقبت از پوست کودک چگونه است؟ | راهکارهای روتین پوستی کودک بپردازیم.

خرید محصولات مراقبت از پوست کودک

نوزادی تا کودک 3 ساله (برای روشن شدن پوست کودک چه باید کرد؟)

پوست نوزاد به دلیل حساس بودن نیاز به مراقبت زیادی دارد. پوست نوزاد چندین برابر نازک تر از پوست افراد بزرگسال است و به همین دلیل باید از پوست نوزاد تا سه ماهگی به خوبی مراقبت کنید.

مراقبت از پوست کودک، انتخاب محصولاتی با فرمولاسیون ملایم

پوست نوزاد به دلیل نازک بودن، مستعد خشکی و شکنندگی است. به همین دلیل باید از صابون های ملایم و شامپوهای ملایم یا همان شامپو بچه برای شستن بدن و سر نوزاد و کودک خود استفاده نمایید.

هنگام خرید لیست مواد تشکیل دهنده را با دقت بخوانید و به دنبال محصولاتی باشید که دارای الکل، رنگ و پارابن یا رایحه های مصنوعی نباشند.

ابتدا مقداری از محصول را روی پوست کودک تست کنید

این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از استفاده از هر محصولی، مقدار کمی از آن را روی پوست کودک تست کنید. ابتدا مقدار کمی از محصول را روی نوک انگشت خود بزنید و به پشت گوش کودک یا داخل آرنج او بمالید. سپس 24 ساعت صبر کنید و ببینید آیا پوست به آن ماده حساسیت نشان داده است یا خیر.
در صورت بروز حساسیت از مصرف آن روی پوست کودک خودداری نمایید.

همیشه مرطوب کننده بزنید

پوست کودک به دلیل نازک بودن به سرعت رطوبت خود را از دست می دهد، به همین دلیل مرطوب کردن پوست بسیار مهم است. 3 دقیقه پس از حمام کردن زمانی که پوست مرطوب است و رطوبت دارد، می توانید مقداری لوسیون کودک به پوست لطیف کودکتان بزنید.

البته انجام این کار حداقل یک بار در روز و در هر زمانی قابل استفاده است. این مسئله به آبرسانی پوست کودک دلبند شما کمک می کند و از آن در برابر عوامل محیطی و خشکی پوست محافظت می کند.

کودک را در معرض نور آفتاب قرار ندهید

پوست کودک به دلیل حساس بودن می تواند بسیاری از مواد شیمیایی رو به خودش جذب کند. به همین دلیل متخصصان پوست استفاده از کرم ضد آفتاب را برای نوزادان زیر 6 ماه توصیه نمی کنند.

برای مراقبت از پوست لطیف کودک در برابر آفتاب، سعی کنید او را هنگام عصر و زمانی که نور آفتاب شدید نیست، از خانه بیرون ببرید. همچنین استفاده از کالسکه سقف دار، نیز می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. پس از شش ماهگی، می توانید از ضد آفتاب ساخته شده با اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم استفاده نمایید؛ زیرا این مواد سبب تحریک پوست کودکتان نخواهد شد.

زمان حمام کردن را برای کودک سرگرم کننده کنید

بعضی از کودکان تازه متولد شده، از حمام رفتن متنفر هستند. به همین دلیل اگر یک بازی سرگرم کننده برای کودکان در حمام در نظر بگیرید، بهتر می توانید آنها را در حمام نگه دارید.

استفاده از اسباب بازی هایی همچون اردک های شناور و لوازم هایی که روی آب باقی می ماند، می تواند کودک شما را به حمام کردن علاقه مند کند. با خواندن شعر و داستان نیز می توانید، لذت حمام کردن را برای کودک دلبندتان افزایش دهید.

مراقبت از پوست کودک، قبل از دبستان (3 تا 6 سال)

در این سن لازم است تا اصول اساسی بهداشت را به فرزند دلبندتان آموزش دهید. با آموزش شستشوی مناسب دست شروع نمایید. کودکان معمولا دوست دارند، برخی چیزها را با دست و دهان خود کشف کنند و به همین دلیل شستشوی دست ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

اجازه دهید کودک به تنهایی حمام کند

هرچه کودک شما به سن 4 تا 5 سالگی نزدیک تر می شود، به او فرصت دهید تا خود او بدنش را بشورد. در صورتی که حواستان به کودک خود هست، به او اجازه دهید تا تمرین شستن بدنش را خودش انجام دهد. همچنین برای کودک خود شامپوهای ضد سوزش چشم بخرید تا هنگام شستن بدن چشم های کودکتان نسوزد.

 

مراقبت از پوست کودک، زمان حمام را کوتاه کنید

حرارت مناسب آب برای حمام کردن باید نه خیلی گرم باشد و نه خیلی سرد. به کودک خود بگویید که آب ولرم بهترین درجه آب است و به پوست آسیبی نمی رساند. همچنین به کودک خود بگویید که بیشتر از 15 دقیقه در حمام نباشد، زیرا پوست دست و پاهایش چروک می شود.

با گذر زمان و بزرگ شدن کودکتان، او یاد می گیرد که چگونه حمام کند و از چه درجه آبی برای سالم ماندن پوست دست و پا استفاده کند.

 

از خاراندن پوست جلوگیری نمایید

اگر کودک دچار خشکی پوست شد، به طور مرتب از کرم یا لوسیون بدن استفاده کنید. به آنها یاد دهید اگر پوستشان دچار خارش شد، از خاراندن پوست خودداری کنند؛ زیرا این مسئله سبب تحریک بیشتر پوست می شود. برای جلوگیری از زخم شدن پوست، ناخن های کودکتان را کوتاه نگه دارید تا آسیبی به پوست کودکتان وارد نشود.

مراقبت از پوست کودک در تابستان

کودک در این سن، لازم است تا به طور مرتب از کرم ضد آفتاب استفاده کند. زمانی که کودک به مهد کودک می رود، بیشتر در معرض آفتاب قرار می گیرد. به همین دلیل لازم است تا از یک ضد آفتاب مناسب استفاده نماید.

بهتر است بدانید که آکادمی پوست آمریکا (AAD) ضد آفتاب هایی که دارای SPF30 یا بیشتر هستند را مناسب کودکان می داند.

مراقبت از پوست کودک، استفاده از ضد آفتاب در سن مدرسه (6 تا 12 سالگی)

کودکان در این سن کمی مستقل تر از قبل می شوند و معمولا با رفتن به مدرسه، کودکان بیشتر در معرض آفتاب قرار می گیرند و لازم است تا از یک کرم ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده نمایید. استفاده از کرم ضد آفتاب در کودکی، باعث می شود تا فرزندتان از همان کودکی عادت به استفاده از کرم ضد آفتاب کند.

برخی از کودکان در سنین بلوغ، ممکن است متوجه ایجاد جوش در نواحی مختلف پوست شوند. استفاده از شوینده هایی مثل صابون ممکن است برای پوست تحریک پذیر باشد، به همین دلیل استفاده از یک ژل شستشوی مناسب می تواند گزینه خوبی باشد.

روتین پوستی کودک

کودک هنگام صبح زمانی که از خواب بلند می شود و همین طور هنگام شب قبل از خوابیدن باید صورت خود را با یک شوینده مناسب پوست بشوید.

برای شستن صورت مراحل زیر را انجام دهید:

قدم اول: ابتدا صورت خود را با یک شوینده مناسب و ملایم بشویید.
قدم دوم: پوست خود را با یک حوله نرم، به آرامی خشک کنید. از مالش و فشار دادن به پوست پرهیز کنید.
قدم سوم: صورت خود را به کمک یک کرم صورت سبک، مرطوب نمایید.
قدم چهارم: هنگام صبح، مقدار مناسبی کرم ضد آفتاب روی پوست بزنید.

خرید محصولات تحریک کننده پوست را کنار بگذارید.

برخی از محصولات بهداشتی که برای کودکان تولید می شود، دارای رنگ، اکلیل، حباب و عطرهای مصنوعی است. متاسفانه این مواد پوست کودکان را تحریک می کنند و به دلیل داشتن اکلیل، ممکن است حساسیت پوستی برای کودک رخ دهد.

پوست کودک به مراقبت نیاز دارد تا لطافت خود را حفظ کند و دچار حساسیت و خشکی نشود. سعی کنید آموزش های لازم را به کودک گوشزد کنید تا در بزرگسالی همه این کارها منجر به عادت برای او شود.

 

سخن آخر

همان طورکه گفته شد، پوست نوزاد از همان بدو تولد تا 3 سالگی بسیار نازک و حساس است و باید مراقبت های لازم برای جلوگیری از آسیب به پوست صورت انجام گیرد. انتخاب یک شوینده و ضد آفتاب مناسب برای کودک دلبندتان از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل خرید و انتخاب محصولات معتبر برای مراقبت از پوست کودکان بسیار مهم می باشد.

در این مطلب سعی کردیم در مورد مراقبت از پوست کودک و راهکارهای مراقبتی از آن را برایتان شرح دهیم، امیدواریم که با خواندن این مقاله بتوانید از پوست کودک دلبندتان مراقبت کنید.

شما چه روشی برای مراقبت از پوست کودک خود پیشنهاد می کنید؟

امتیاز این نوشته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا