2 55
مقالات

درمان ریزش مو و جلوگیری از ریزش مو با چند راهکار فوق العاده!

چگونه از ریزش مو پیشگیری کنیم؟

درمان ریزش مو یکی از دغدغه های بسیاری از خانم ها و آقایان است. افراد زیادی به دنبال راهکارهای جلوگیری از ریزش مو هستند. اگر شما هم می خواهید از ریزش موهایتان جلوگیری کنید، پیشنهاد می کنیم این مطلب از مجله زیبایی سین دخت را مطالعه کنید. دراینجا، قصد داریم راه های عملی و مؤثر برای درمان ریزش مو را در اختیارتان قرار دهیم و دلایل ریزش مو را بیان کنیم. با سین دخت همراه باشید.

علت ریزش مو چیست؟
50 تا 100 تار مو در طول شبانه روز به طور طبیعی می ریزد.

تشخیص ریزش مو

پیش از تشخیص، احتمالاً پزشکتان شما را معاینه کند و درباره روال مراقبت از مو، رژیم غذایی و سابقه خانوادگی و پزشکی از شما سؤالاتی بپرسد. همچنین، ممکن است تست یا آزمایش هایی مانند موارد زیر پیش رویتان باشد:

  • آزمایش خون: این آزمایش کمک می کند علت های زمینه ای ریزش مو راحت تر شناسایی شود.
  • بیوپپسی پوست سر: پزشک از پوست سر یا تار موی شما نمونه برداری می کند تا زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار دهد.
  • تست کشش مو: پزشکتان به آرامی چند تار مو را می کشد تا متوجه شود چند تار مو خارج می شود.
  • میکروسکوپ نوری: برای تشخیص و درمان ریزش مو، گاهی پزشک به کمک میکروسکوپ نوری و بررسی ساقه مو تلاش می کند اختلالات احتمالی را شناسایی کند.

نشانه های ریزش مو

همه افراد، به طور طبیعی، حدود 50 تا 100 تار موی سر خود را در طول شبانه روز از دست می دهند! پس ریزش این مقدار از مو در طول روز طبیعی است و جای نگرانی ندارد؛ چراکه به جای این موها مشاهده می کنید موهای تازه جایگزین می شوند و تعادل بین ریزش مو و رشد مو وجود دارد. اما زمانی که این تعادل برهم بخورد، تراکم مو کمتر شود، می گوییم فرد به ریزش مو دچار است و باید به دنبال درمان ریزش مو باشد.

اغلب ریزش مو بسیار تدریجی رخ می دهد و تا هنگامی که میزان تراکم موی سر کاهش پیدا نکند، متوجه ریزش مو نمی شویم. یادتان باشد هرچقدر زمان شروع درمان زودتر باشد، احتمال اثربخشی سریع درمان ریزش مو نیز بیشتر است.

رایج ترین نشانه های ریزش مو

  • ریختن موها در قسمت شقیقه
  • ریزش مقدار زیادی مو روی بالش
  • پودری شدن ساقه مو و کم شدن حجم مو
    خشکی مو و ریزش مو
    خشکی مو می تواند به ریزش مو منجر شود.

چرا باید از ریزش مو جلوگیری کنم؟

پیش از همه خوب است بدانید ریزش مو یک پدیده شایع است. امکان دارد در هر سنی به ریزش مو دچار شوید. البته نوع ریزش مو و علت ریزش مو در خانم ها و آقایان متفاوت است. اما به هرحال ازآنجایی که ریزش مو می تواند روی اعتماد به نفس تأثیر منفی داشته باشد و اغلب افراد بعد از ریزش مو دچار خجالت و استرس می شوند، بهتر است بیشتر مراقب موهایمان باشیم و از ریزش مو جلوگیری نماییم. البته در این میان هم می بینیم برخی از افراد معروف دنیا با سر طاس جذاب تر هستند. البته همه می دانیم همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

چرا به ریزش مو دچار می شوم؟

ریزش مو می تواند به دلایل مختلف روی دهد؛ برای مثال، اگر دچار استرس شوید، احتمال ریزش مو در شما بیشتر می شود! کمبود ویتامین و مواد مغذی نیز از دلایل شایع ریزش مو محسوب می شود. درکل، ریزش مو به علت های گوناگون اتفاق می افتد:

  • کمبود ویتامین و تغذیه نامناسب
  • رژیم های غذایی نادرست برای لاغری بدون مشورت با متخصص تغذیه
  • استفاده از شامپوها و دیگر لوازم بهداشتی بی کیفیت
  • بستن محکم موها با گیره یا کش سر
  • استفاده زیاد و نادرست لوازم حرارتی مثل اتو مو و سشوار
  • برخی بیماری ها مثل کرونا، دیابت، سندروم پلی کیستیک و کم کاری تیروئید
  • ژنتیک
  • زایمان
  • استرس و اضطراب
  • شیمی درمانی
  • مصرف برخی از داروها
  • خشکی مو و موخوره
    کوتاهی مو و ریزش مو
    حتماً هنگام کوتاه کردن مو از قیچی تیز استفاده نمایید، قیچی کُند موجب موخوره و ریزش مو می شود.

جلوگیری از ریزش مو با درمان بیماری ها

اگر بیمار هستید، بهترین راهکار برای درمان ریزش مو کنترل بیماری تان است. نگران نباشید می توانید با مصرف به موقع داروهایتان و پیگیری دوره های درمان از ریزش موهایتان به راحتی پیشگیری کنید؛ مثلاً این روزها بسیاری از خانم ها سندرم پلی کیستیک دارند. سندرم پلی کیستیک با دوری از استرس، نگرانی و ناراحتی، پیاده روی و فعالیت و مصرف داروها قابل کنترل است.

جلوگیری از ریزش مو با روتین مراقبت از مو

یکی از دلایل اصلی ریزش مو بی توجهی به روتین مراقبت از مو است. موی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد موهای خشک دارند و عده ای هم جنس موهایشان چرب است. توصیه می کنیم حتماً از شامپو و محصولات مناسب جنس موهایتان استفاده نمایید. استفاده از ماسک مو را برای رساندن مواد مغذی به موهایتان فراموش نکنید و از سرم مو بعد از حمام استفاده نمایید تا با تقویت مو از ریزش مو جلوگیری کنید. یکی از سرم موهای بسیار خوب در بازار، سرم موی سریتاست. این سرم مو حاوی کراتین و بسیار خوشبو است و موهایتان را بدون ایجاد چربی نرم و خوش حالت می کند. برای داشتن یک روتین مو مناسب مو و موهایی پرپشت و درخشان توصیه می کنیم:

  • ابتدا با شامپوی مناسب جنس موهایتان به خوبی موهایتان را بشویید.
  • بعد از آبکشی، آب موهایتان را با دست بگیرید و به ساقه مو ماسک مو بزنید.
  • پس از شستن موهایتان و خارج شدن از حمام می توانید سرم مو به ساقه مو بزنید.
  • اگر کمبود ویتامین دارید، استفاده از قرص ویتامین را فراموش نکنید. می توانید زیر نظر پزشک، مصرف قرص ویتامین فولیکوژن را به عنوان مکمل غذایی آغاز کنید.
    مراقبت از مو
    برای جلوگیری از ریزش مو، استفاده از سرم مو را فراموش نکنید.

پرسش های متداول درباره ریزش مو

ریزش موی بعد از کرونا را چطور درمان کنیم؟

می توانید از درمان های موضعی مانند مزوتراپی مو کمک بگیرید.

ریزش مو بر اثر کوید
ریزش مو بر اثر کرونا با مزوتراپی مو می تواند درمان شود.

چگونه ریزش مو بر اثر شیمی درمانی درمان می شود؟

یکی از عوارض شیمی درمانی، ریزش مو است. این موضوع به عوامل گوناگون مانند تعداد دفعات شیمی درمانی، نوع رژیم شیمی درمانی و داروها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با کمک مزوتراپی مو، درمان های موضعی، PRP و تریپل تراپی می توان به میزان زیادی از ریزش مو جلوگیری کرد. بهتر است اقدامات درمانی را یک تا دو سال ادامه دهید و بعد تصمیم بگیرید آیا نیاز دارید مو بکارید یا خیر.

آیا موهای ریخته بار دیگر رشد می کند؟

با افزایش سن مشاهده می کنیم فولیکول های تولیدکننده مو متوقف می شوند. این نوع ریزش، ریزش مو را آلوپسی آندروژنتیک یا ریزش موی ارثی می گویند. این نوع ریزش مو دائمی است و قابل درمان نیست. این عامل یکی از عوامل مهم طاسی به خصوص در آقایان است.

چطور از ریزش مو جلوگیری کنم؟

  • مدل موهایی را برای بستن موهایتان انتخاب نکنید که موجب کشیده شدن مو شود.
  • از ابزارهای حرارت دهنده با حرارت زیاد استفاده نکنید.
  • در صورت رنگ کردن مو از رنگ موهای با کیفیت مصرف نمایید.
  • از مواد شیمیایی مانند رنگ مو و دکلره زیاد و مکرر استفاده نکنید.
  • با برس چوبی موهایتان را شانه بزنید.
  • شامپوی ملایم و مناسب جنس موهایتان استفاده کنید.

ریزش مو بر اثر قطع کردن قرص ضد بارداری چگونه کنترل می شود؟

اگر سابقه بیماری هورمونی دارید، باید داروهای کم کننده وزن یا داروهایی مثل سائوپالمتو براساس تجویز پزشک مصرف شود. برای درمان کیست تخمدان حتماً ورزش کنید. اما اگر برای جلوگیری از بارداری قرص مصرف می کردید و پس از قطع مصرف، به ریزش مو دچار شدید، می توانید آمپول بیوتین و محلول های مناسب و ضد ریزش مو استفاده کنید. برای ریزش موی شدید نیز مصرف محلول های هورمونی و موضعی مانند استرادیول و پروژسترون پیشنهاد می شود.

آیا ریزش مو بر اثر کاهش سطح هموگلوبین خون درمان می شود؟

اگر بر اثر کمبود آهن به ریزش مو دچار شوید و ریزش موی شما به دلیل عوامل ژنتیکی یا خانوادگی نباشد، با مصرف قرص آهن و درمان های موضعی درمان می شود.

آیا مصرف استروئید یا استرس می تواند موجب ریزش مو کاشته شده شود؟

اگرچه موهای کاشته شده اغلب در مقابل ریزش مو مقاوم است، تغییرات هورمونی و استرس می تواند بر موهای کاشته شده و رشد مو اثر بگذارد. در این شرایط، توصیه می کنیم از درمان های کمکی مانند تریپل تراپی و مزوتراپی مو برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کنید.

تا چه میزان می توان آمپول بیوتین برای جلوگیری از ریزش مو تزریق کرد؟

آمپول بپانتن و بیوتین از گروه ویتامین های B هستند. اگر به میزان بیش از حد هم تزریق کنید، از راه ادرار دفع می شوند. توصیه می کنیم پیش از مصرف آزمایش بدهید تا در صورت کمبود ویتامین زیر نظر پزشک ویتامین مورد نیاز بدنتان را مصرف کنید. اگرچه میزان اضافی ویتامین از راه ادرار خارج می شود، اما استفاده بی رویه و بدون ضرورت آن می تواند به کلیه ها آسیب بزند.

چربی پوست سر می تواند به ریزش مو منجر شود؟

اگزمای سبورئیک و چربی کف سر به تنهایی عامل ریزش مو نیست. اما این مسئله اجازه نمی دهد درمان های موضعی مانند محلول ماینوکسیدل به دلیل ایجاد سوزش به خوبی نتیجه دهند.

آیا شستشوی مو در جلوگیری از ریزش مو اثرگذار است؟

به هرحال کثیف بودن پوست سر با بستن منافذ پوست اجازه نمی دهد موهای جدید رشد کنند. توصیه می کنیم به خصوص در فصل گرما حواستان به موهایتان باشد و با شستشوی مرتب پوست سر از بسته شدن منافذ و درنتیجه، ریزش مو جلوگیری کنید. اگر نگران خشکی موهایتان بودید، از ماسک مو در حمام و سرم مو بعد از حمام استفاده نمایید.

آیا خشکی مو موجب ریزش مو می شود؟

بله، خشکی مو می تواند به ریزش مو منجر شود. ابتدا باید علت خشکی برطرف شود. خشکی مو بر اثر بیماری هایی مثل کم کاری تیروئید و دیابت، کمبود ویتامین، عوامل ژنتیکی، رنگ و دکلره کردن ایجاد می شود. اگر بیماری موجب خشکی موهایتان شده است، باید برای درمان آن اقدام کنید. اما اگر موهایتان را رنگ یا دکلره کردید یا عوامل ژنتیکی سبب خشکی مو شده اند، حتماً از ماسک مو استفاده نمایید و پس از حمام نیز سرم مو بزنید تا موهایتان تقویت شود و به خوبی لطیف و خوش حالت گردد.

درمان خانگی ریزش مو با رعایت چه مواردی امکان پذیر است؟

بهتر است روتین مراقبت از مو برای پیشگیری و درمان ریزش مو داشته باشید. یک روتین مناسب درمان ریزش مو شامل شامپوی باکیفیت و متناسب با جنس موهایتان، ماسک مو تقویت کننده، سرم مو، مصرف ویتامین و تغذیه درست است.

درمان سریع ریزش مو چیست؟

توصیه می کنیم اگر به دنبال درمان سریع ریزش مو هستید، ابتدا علت ریزش موهایتان را پیدا کنید؛ مثلاً اگر استرس موجب ریزش موهایتان شده است، ابتدا عامل استرس را رفع کنید. در کنار آن از درمان های موضعی مثل مزوتراپی کمک بگیرید.

 

نکته آخر

درمان ریزش مو می تواند با برخورداری از روتین مناسب مو به راحتی صورت گیرد. اما اگر با وجود رعایت روتین مراقبت از مو باز هم به ریزش مو دچار شدید، یباید عوامل مختلف مانند بیماری های زمینه ای و ارثی را بررسی کنید. در این مقاله تلاش کردیم به طور جامع به بررسی درمان ریزش مو و راهکارهای درمان ریزش مو بپردازیم. شما چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا