2 55
مقالات

ولنتاین چیست و چه روزی است؟ نکات جالبی که نمی دانستید!

ولنتاین یا روز عشق، چهاردهم فوریه هر سال است و در این روز عشاق به یکدیگر هدیه می دهند.

ولنتاین چیست و از کجا شروع شد؟ 

همه ما تا به حال در مورد روز ولنتاین شنیده ایم و می دانیم که در این روز عشاق مختلف جهان حتی ایرانی ها به یکدیگر گل، شکلات و کادو هدیه می دهند. اما دلیل پیدایش روز ولنتاین و اینکه چرا به این اسم، نام گذاری شد، چه بود؟ داستان به وجود آمدن ولنتاین قصه طولانی و درازی دارد که در ادامه به تاریخچه پیدایش این روز و نکات جالب آن می پردازیم، پس با مجله سین دخت همراه شوید.

جشن ولنتاین چیست؟ از چه زمانی و چگونه شروع شد؟

هر سال تاریخ چهاردهم فوریه یعنی 25 بهمن، روز ولنتاین یا همان جشن ولنتاین به عنوان جشن مسیحیان غربی برگزار می شود. این جشن در سراسر ایالات متحده و بسیاری از نقاط دیگر جهان یک روز عاشقانه برای دادن هدیه، گل و شکلات به یکدیگر است. در کشور ما ایران نیز، بسیاری از عشاق این روز را جشن می گیرند و با دادن هدیه به یکدیگر، ابراز علاقه می کنند.

اگر می خواهید در مورد ریشه این جشن بیشتر بدانید، در ادامه همراه ما باشید:

 

تاریخچه روز ولنتاین

درباره تاریخچه ولنتاین، افسانه ها و داستان های زیادی گفته شده است و همچنین سال های سال است که ماه فوریه به عنوان ماه عشاق شناخته می شود.

ولنتاین چیست؟ اصل داستان ولنتاین چیست؟

بر اساس افسانه ای، در سال 270 میلادی کشیشی به نام ولنتینو در قرن سوم میلادی در رم زندگی می کرد و خدمتگزار مردم رم بود. بر اساس روایت، این روز که روز عشق برای همه افراد است، این کشیش در این روز به قتل می رسد و نام او برای زنده نگه داشتن نام عشق جاودانه می ماند.

در قرن سوم میلادی در زمان روم باستان و دوران امپراطوری کلادیوس دوم، او تصمیم گرفت که از مردان مجرد سربازان بهتر و دلاورتری بسازد. او فکر کرد که بهترین راه حل، ازدواج نکردن آنها و نداشتن تعهد نسبت به خانواده و همسر است. به همین دلیل قانونی تصویب کرد که ازدواج مردان جوان امری غیر قانونی به حساب آید.

ولنتینو با این مسئله مخالفت شدیدی داشت و از این فرمان سر پیچی کرد و پنهانی به انجام عقد جوان های عاشق ادامه داد. زمانی که اقدامات و کارهای این کشیش برملا شد، کلادیوس دستور قتل او را صادر کرد.

داستان های دیگری نیز در رابطه با سنت روز ولنتاین وجود دارد که در یکی از آنها گفته شده است که شخص ولنتاین به خاطر کمک به فرار مسیحیان از زندان های سخت روم کشته شده است.

بر اساس یکی از افسانه ها، ولنتینو عاشق دختر نابینای زندانبان می شود و قبل از اعدامش، برای او نامه ای می نویسد و با نام (از طرف والنتین تو) آن را امضا می کند. گفته می شود این اولین کارت هدیه ولنتاین است.

درباره حقیقت این داستان ها و افسانه ها کسی اطلاعی زیادی ندارد. اما همه این ها ولنتینو را فردی عاشق، دلسوز و قهرمان معرفی می کند. همین موضوع باعث شد که در قرون وسطی شخص ولنتینو یکی از محبوب ترین افراد مقدس در انگلیس و فرانسه شناخته شود.

ریشه های عاشقانه ولنتاین

در قرون وسطی، انگلیسی ها و فرانسوی ها اعتقاد داشتند که 14 فوریه شروع فصل جفت گیری پرندگان است و به همین دلیل نگاه آنها به سنت ولنتاین یک روز عاشقانه بود.

شاعری انگلیسی به نام جفری چاوز اولین نفری بود که این روز را به عنوان یک روز عاشقانه در شعری به نام پارلمان فاول ثبت کرده است و در این شعر مجلسی و رویایی، پرندگان و انتخاب همسرانشان را به تصویر کشیده است.

فروش ویژه ولنتاین

خرید کادو ولنتاین همیشه دغدغه بیشتر خانم ها و آقایان است. انتخاب یک کادو ولنتاین مناسب برای فردی که دوست دارید، اغلب دشوار به نظر می رسد. اگر هنوز نمی دانید برای شریک عشقی خود بهترین کادوی ولنتاین کدام است، می توانید سری به فروشگاه اینترنتی سین دخت بزنید و از فروش ویژه ولنتاین سین دخت دیدن نمایید.

برگزاری جشن ولنتاین در کشورهای مختلف

روز ولنتاین در کشورهایی همچون فرانسه، انگلستان، کانادا، ایالات متحده و استرالیا جشن گرفته می شود. در کشور ما ایران نیز 25 بهمن یعنی همان روز چهاردهم فوریه، اکثر ایرانی ها این روز را جشن می گیرند و به یکدیگر هدیه می دهند.

در اواسط قرن هجدهم میلادی، اکثر افراد در این روز یادداشت های دست نویس عاشقانه به هم هدیه می دادند. همچنن در سال 1900 کاغذهای چاپی آماده جایگزین آنها شدند و بسیاری از افراد از این راه راحت تر از ملاقات های حضوری ابراز علاقه می کردند.

آمریکایی ها از اوایل دهه 1700 شروع به مبادله کادوهای دست ساز کردند و به یکدیگر کادوهای زیبا و دست ساز هدیه می دادند. هاولند معروف به مادر ولنتاین در آمریکا، خلاقیت های زیادی با تور و ربان انجام می داد و تصاویر رنگارنگی ایجاد می کرد.

در دنیای امروز طبق انجمن کارت تبریک، هر سال حدود 145 میلیون کارت پستال و کارت هدیه در روز ولنتاین ارسال می شود. همین موضوع باعث شده است که دومین عید بزرگ بعد از کریسمس در سال به حساب آید. در این روز معمولا 85 درصد کارت های تبریک را خانم ها خریداری می کنند.

امروزه نیز ابراز عشق در روز ولنتاین، علاوه بر خرید کارت تبریک، هدیه، شکلات و شاخه گل نه تنها در جهان بلکه در ایران هم مرسوم شده است. جالب است بدانید که بیشترین هزینه برای هدایای ولنتاین در اکثر کشورهای شرق آسیا مثل چین، سنگاپور و کره جنوبی نیز انجام می گیرد.

روز ولنتاین در کشور های مختلف چگونه است؟

روز عشق در کشورهای مختلف نیز وجود دارد و اکثر کشورها با قدمت بالا روزی به نام روز عشق را دارند. به عنوان مثال:

در کشور چین، روزی به نام (شب هفت ها) وجود دارد. در افسانه چینی، پسر گاوچران و دختر بافنده، در هفتمین روز از هفتمین ماه سال از تقویم قمری، در آسمان با یکدیگر ملاقات کردند. به روایتی، آخرین (شب هفت ها) در 30 اوت 2006 بوده است.

روایت بعدی با کمی تفاوت در کشور ژاپن وجود دارد که از آن به عنوان (تاناباتا) یاد می کردند و معادل با هفتم ژانویه تقویم شمسی است.

در فرهنگ آذربایجان نیز روز سونای گنجه سی (یعنی همان شب سونای را که برابر است با 31 شهریور یا آخرین روز تابستان) از سمت آذربایجانی ها به عنوان روز عشق گرامی داشته می شود. در این شب خورشید و ماه در زاویه 180 درجه رو به روی هم دیگر قرار دارند، شبیه به دو عاشق که به یکدیگر نگاه می کنند و روزهای سال را در پی هم می روند و عشق آنها جاودانه می شود.

در کشور مصر، روز عشق کشور خودشان برابر با 4 نوامبر است.

در کشور کره جنوبی، 11 دسامبر هر سال روزی تحت عنوان (روز پپرو) وجود دارد که در آن روز، زوج های جوان هدایایی به یکدیگر اهدا می کنند.

در ایران باستان نیز دو جشن از جهاتی با ولنتاین شباهت دارد. یکی جشن مهرگان در تاریخ 16 آبان ماه است و دیگری در روز 5 اسفند یا همان سپندارمذگان می باشد و مردان به همسران خود هدیه می دهند و از آنها تقدیر می کنند.

سخن آخر

همانطور که گفته شد روز ولنتاین یا همان روز عشق، برگرفته از نام کشیشی به نام ولنتینو است که در آن زمان با توجه به محدودیت ها، عقد عشاق را برگزار می کرده است. روز ولنتاین چهاردهم فوریه هر سال در کشورهای مختلف برگزار می شود و عشاق در این روز به یکدیگر هدیه، گل، شکلات و عروسک هدیه می دهند. در این مطلب سعی کردیم در مورد روز ولنتاین و چگونگی پیدایش آن توضیح دهیم.

شما دوست دارید چه کادویی در روز ولنتاین هدیه بگیرید؟ 

امتیاز این نوشته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا